Rozpočet 2015: Ďalšie šetrenie. Vláda si domácu úlohu prenáša do budúceho roka (Aktualne.sk)
Podľa Radovana Ďuranu len medzi rokmi 2012 - 2013 stúpol objem vybraných daní o miliardu eur. Tento skok samotný by nestačil, preto došlo už v roku 2012 k zmenšeniu druhého piliera a zavedeniu platenia odvodov aj pre dohodárov. Dohromady tak vláda vybrala od občanov a firiem o 1,8 miliardy eur viac a a za týmto číslom sa skrýva aj vysvetlenie magického zníženia deficitu, povedal pre Aktualne.sk dňa 3.12.2014.
Slovensko postupne znižuje deficit verejných financií a približuje sa k vyrovnanému rozpočtu. Ekonómovia však kritizujú cestu, akou sa vláda dopracúva k zodpovednejšiemu hospodáreniu.
Minister financií Peter Kažimír predkladá v parlamente návrh zákona o rozpočte. Koľko peňazí budú mať budúci rok k dispozícii jednotlivé ministerstvá a úrady? Komu stúpnu platy? Ako sa dopracujeme k zodpovednejšiemu hospodáreniu, ktoré nám diktuje Brusel? O tom všetkom práve diskutujú poslanci v parlamente, keď posudzujú návrh budúcoročného rozpočtu.
Deficit vyšší ako pôvodné plány
Ficova vláda plánovala v budúcom roku pôvodne hospodáriť tak, aby deficit klesol pod dve percentá hrubého domáceho produktu. Napokon sa však schodok zvýši kvôli pozmeňujúcim návrhom, sekera by tak mala byť zhruba 2,3 percenta. Výdavková strana rozpočtu sa nafúkne o 300 miliónov eur, nižšie odvody pre nízkopríjmových zamestnancov z toho zhltnú polovicu, sto miliónov pôjde na vyššie platy pre zamestnancov školstva. Milióny navyše dostane aj prezident, Slovenská akadémia vied, peniaze pôjdu aj na nájomné bývanie a protipovodňovú ochranu.
Ako ozdravujeme verejné financie
Aký je budúcoročný rozpočet? Rada pre rozpočtovú zodpovednosť vytýka vláde, že v tomto roku ozdravovala verejné financie menej a túto domácu úlohu si prenáša vo väčšej miere do budúceho roka. Podľa ekonómov by bolo lepšie, keby deficit znižovala rovnomerne. Analytik Tatra banky Juraj Valachy upozorňuje, že štrukturálny deficit, čiže deficit očistený o hospodársky cyklus, sa v roku 2014 zhoršil. "Za určitých podmienok by bola akceptovateľná aj stagnácia deficitu. V roku 2015 by sme tak boli v oblasti verejných financií ďalej."
Ekonómovia kritizujú aj samotný spôsob, akým sa Ficova vláda v posledných rokoch dopracúva k zodpovednejšiemu hospodáreniu. Namiesto výraznejších škrtov pláta dieru v rozpočte najmä vyššími daňami. "Len medzi rokmi 2012 - 2013 stúpol objem vybraných daní o miliardu eur. Tento skok samotný by nestačil, preto došlo už v roku 2012 k zmenšeniu druhého piliera a zavedeniu platenia odvodov aj pre dohodárov. Dohromady tak vláda vybrala od občanov a firiem o 1,8 miliardy eur viac a a za týmto číslom sa skrýva aj vysvetlenie magického zníženia deficitu," kritizuje analytik Inštitútu INESS Radovan Ďurana.
Riziká rozpočtu
To, či sa v budúcom roku podarí dodržať naplánovaný deficit, nemá v rukách len samotná vláda. Závisí to aj od toho, ako sa bude dariť našej ekonomike. Ak by hospodárstvo rástlo pomalšie, štát by vybral menej na daniach, čo by nafúklo schodok alebo by bola vláda nútená prijímať ďalšie opatrenia.
Analytička Slovenskej sporiteľne Katarína Muchová upozorňuje, že našim rozpočtom môže zamiešať spor medzi Ukrajinou a Ruskom, do ktorého je vtiahnutá aj Európska únia, a teda aj my. Únia uvalila na Rusko sankcie a Rusku to EÚ vrátilo. "Aj keď Ukrajina a Rusko nepatria medzi hlavných obchodných partnerov Slovenska, môžeme pocítiť vplyv sankcií nepriamo cez Nemecko. Nemecko je významný obchodný partner Slovenska a spomalenie jeho ekonomiky môže mať nepriaznivý oneskorený dopad aj na slovenskú ekonomiku," hovorí analytička.
Valachy pripomína, že rizikom budúcoročného rozpočtu je aj čerpanie eurofondov, ktoré je podľa neho stále problémové. Neisté je aj to, ako "vypália" daňové zmeny, ktoré nám prichystala Ficova vláda od začiatku budúceho roka. Pre firmy sa výrazne menia pravidlá v odpisoch - napríklad sa obmedzí zrýchlené odpisovanie majetku aj odpisovanie pri luxusných autách. Od nového roka sa tiež rozšíri používanie registračných pokladníc, pokladničné bločky budú musieť vydávať napríklad lekári aj taxikári. "Dopad na rozpočet je síce kvalifikovaný, ale pri nových opatreniach je ich kvalifikácia obzvlášť neistá," konštatuje Valachy.
Vyrovnaný rozpočet? Parlament schvaľuje rozpočet na najbližšie tri roky. Už v roku 2017 by malo Slovensko dodržať takmer vyrovnaný rozpočet. Prikazuje nám to tzv. fiškálny kompakt, ku ktorému sme sa spolu s ďalšími európskymi krajinami zaviazali v Bruseli. Vláda by mala postupne znižovať deficit - až napokon nebudeme vytvárať žiadnu sekeru alebo len takú, ktorá bude maximálne do výšky pol percenta HDP.
Či sa nám to skutočne podarí, je otázne. Ďurana upozorňuje, že zatiaľ žiadna zo slovenských vlád sa neriadila rozpočtom stanoveným na tri roky. "Bohužiaľ, v našich podmienkach sú dvoj-, trojročné ropočty stanovované len proforma. Vláda nie je ochotná predložiť novelu, ktorá by definovala záväznosť rozpočtovaných výdavkov na tri roky dopredu," hovorí analytik.
Muchová konštatuje, že už budúcoročný rozpočet mohol byť ambicióznejší, ak chceme v roku 2017 dosiahnuť vyrovnaný rozpočet, zostane veľká časť konsolidácie na roky 2016 a 2017.
Stanislava Luppová