Má štát na luxusné autá? Šéf úradu si doprial limuzínu za desiatky tisíc eur (Aktuality.sk)
Mnohí slovenskí úradníci sa stále držia pravidla 'z cudzieho krv netečie', a preto by ich nákupy mali byť zviazané rozumnými limitmi, povedal na margo predražených vládnych limuzín 21.4.2015 Radovan Ďurana.
Mali by si štátne úrady nakupovať luxusné a drahé autá za peniaze daňových poplatníkov? Šéf Úradu pre reguláciu sieťových odvetví Jozef Holjenčík (nominant Smeru) si zrejme na túto otázku odpovedal kladne a zadovážil si limuzínu Audi A6 za takmer 45-tisíc eur bez DPH. Prečo potreboval auto v takejto cenovej kategórii, sme sa nedozvedeli, keďže úrad na otázky portálu Aktuality.sk neodpovedal.
Z cudzieho krv netečie
Podľa Radovana Ďuranu z inštitútu INESS však ide o zbytočné plytvanie peniazmi, keďže existujú lacnejšie alternatívy, ktoré spĺňajú najnáročnejšie požiadavky na vybavenie, priestor a spoľahlivosť. „Mnohí slovenskí úradníci sa stále držia pravidla 'z cudzieho krv netečie', a preto by ich nákupy mali byť zviazané rozumnými limitmi,“ myslí si Ďurana.
Vláda pritom na sklonku minulého roka schválila limity pre obstarávanie áut štátnymi organizáciami. Podľa tohto nariadenia vlády si môže predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví kúpiť auto v hodnote do 48-tisíc eur bez DPH. Pri kúpe Audi A6 za zhruba 45-tisíc eur bez DPH tak úrad hornú hranicu tesne podliezol.
Dá sa aj lacnejšie
Poslanec Miroslav Beblavý (Sieť) však upozorňuje, že cenový strop by pri kúpe auta nemal byť hlavným kritériom. „Predstavitelia štátu majú vždy uplatňovať princíp hospodárnosti, teda dosiahnuť potrebný výsledok za čo najmenšie peniaze. Podľa zákona majú konať hospodárne, nielen sa zmestiť do limitu,“ povedal Beblavý pre Aktuality.sk. Autá podľa neho úradníci často obstarávajú tak, že si stanovia rôzne ťažko zdôvodniteľné požiadavky. „Chcú nejaké auto, tak si vymyslia nejaký dôvod,“ hovorí Beblavý.
Radovan Ďurana navyše dodáva, že napríklad najdrahší cenníkový model Škody Superb s najvyššou výbavou stojí 42-tisíc eur vrátane DPH. „Je ťažké si predstaviť, akú významnú vlastnosť, parameter toto auto nespĺňa v porovnaní s Audi A6. Záruka pritom trvá štyri roky, nie tri ako v prípade zmluvy s Audi,“ ukončil.
Tomáš Kyseľ