Zistenie HN: Štát láka na ryby. Má to háčik (Hospodárske noviny)
Ako povedal Radovan Ďurana z INESS dňa 18.12. 2012 pre Hospodárske noviny, ide o zrejmé plytvanie verejnými zdrojmi v prospech konkrétnych súkromných podnikateľských projektov.
Rezort Ľubomíra Jahnátka (na snímke) obišiel podľa právnikov zákon o obstarávaní.
Ryba na háčiku, ryba vo vani, ryba na tanieri. Dať si rybu, nemá chybu! Aj takýmito slovami začalo v televíznej kampani propagovať ministerstvo pôdohospodárstva Ľubomíra Jahnátka (Smer-SD) jedenie sladkovodných rýb u nás. Spoty a náučné dokumenty vyrába a vysiela spravodajská televízia TA 3, štát jej za túto kampaň zaplatí vyše 680-tisíc eur.
Agrorezort hovorí, že si spravodajskú televíziu vybral ako najlacnejšiu ponuku spomedzi štyroch najsledovanejších televízií – cez prieskum mediálneho trhu. Využil výnimku v zákone o verejnom obstarávaní, keď vysielateľ, ktorý nadobúda či produkuje programové alebo televízne vysielanie, nemusí vyhlásiť bežnú súťaž.
Právnici však takýto spôsob spochybňujú. Podľa nich sa ministerstvo vyhlo zákonu, keďže spomínaná výnimka platí len pre vysielateľa, a teda nie pre ministerstvo. „Z právneho pohľadu je takmer neuveriteľné, že právnici ministerstva pôdohospodárstva pripustili, aby na takto zjavne ,vykonštruovanom´, ale chýbajúcom základe, došlo k vyhnutiu sa verejnému obstarávaniu,“ vraví partner kancelárie TaylorWessing e/n/w/c Radovan Pala. Rezort kritiku odmieta. Podľa tlačovej tajomníčky rezortu Zuzany Gulovej ich postup bol v súlade so zákonom. Okolo 85 percent sumy má byť hradenej z eurofondov.
Z tejto sumy tak zo štátnej kasy odíde na kampaň ministerstva 114-tisíc eur. Podľa viacerých analytikov ide o plytvanie verejnými peniazmi. „To radšej by som nechal prepadnúť tie europeniaze, ako v dnešných časoch dať toľko peňazí na propagáciu poznávania rýb a ich varenie. Za tie, čisto štátne, nie európske, peniaze mohlo 200 najlepších učiteľov dostať tých extra 5 percent zvýšenia miezd na celý rok, napríklad,“ konštatoval riaditeľ Transparency International Slovensko Gabriel Šípoš.
Najmenej sledovaná
Podobne k tomu pristupuje aj už spomínaný advokát Pala či analytik Inštitútu INESS Radovana Ďurana. Podľa neho ide o zrejmé plytvanie verejnými zdrojmi v prospech konkrétnych súkromných podnikateľských projektov. Problémom podľa analytikov je pritom aj vybratie samotnej televízie. Tá totiž nemá plné pokrytie na našom území. Podľa spoločnosti PMT, ktorá vyhodnocuje sledovanosť jednotlivých televízií, počas tohto mesiaca dosahovala TA3 sledovanosť vo výške takmer štyroch percent. „Veľmi ma prekvapuje, že tú zákazku zadali TA3. Veď tá je zameraná na exkluzívnejšiu, biznis klientelu. To štát dotuje manažérom náučné programy o rybách? Keď už, tak je to jasne program pre RTVS,“ konštatoval Šípoš. Napríklad sledovanosť jednotky verejnoprávnej televízie bola podľa tejto agentúry na úrovni takmer 9,5 percenta. „Aj podobné kampane v minulosti ukázali vysokú efektivitu TA3 ako média pre edukačno-informačné kampane celospoločenského charakteru,“ reagoval výkonný riaditeľ TA3 Igor Čekirda.
Vybratie televízie pritom spochybňuje aj exminister pôdohospodárstva Zsolt Simon (Most-Híd). Zmluvu s TA3 považuje za nevýhodnú. „Ak dáte z jedného milióna eur takmer 70 percent jednej televízii, tak to považujem za prehnané a inak motivované ako snahou propagovať ryby,“ povedal Simon. Priznal, že takúto zmluvu chystal už on, no sumu chcel rozložiť rovnomerne pre všetky médiá tak, aby sa propagácia dostala k širšiemu počtu ľudí.
Od poznávania cez varenie
Cena je pritom podľa odborníkov štandardná. „Z popisu dotyčnej kampane nevyplýva neštandardná cena, skôr naopak - cena sa dá považovať za výhodnú,“ konštatoval projektový manažér agentúry Media Space Miroslav Hradnanský.
Propagácia rýb má trvať celý budúci rok. Spolu s reklamami odvysiela aj 10 častí dokumentárnych filmov, ako aj 12 častí televízneho cyklu, ktorý je zameraný na poznávanie jednotlivých druhov sladkovodných rýb, ich kulinársku prípravu a užitočnosť konzumácie.
Marek Poracký
Hospodárske noviny, 18.12. 2012