Ako medici (ne)prichádzajú o ilúzie
V INESS sme v spolupráci so Slovenskou asociáciou študentov medicíny uskutočnili výskum formou kvalitatívnych rozhovorov, vďaka ktorému identifikujeme a popisujeme faktory ovplyvňujúce výber špecializácie slovenskými medikmi a medičkami.
Lekári a lekárky chýbajú v celom sektore zdravotníctva, v niektorých špecializáciách je však situácia výrazne horšia ako v iných. Medici a medičky si slobodne vyberajú špecializáciu, dnes však neexistuje analýza faktorov, ktoré do tohto procesu na Slovensku vstupujú, a ktoré môžu k nerovnomernej distribúcii prispievať. V kontexte personálneho nedostatku, ktorý sa bude kvôli demografickej zmene v najbližších rokoch ešte zhoršovať, je kľúčové vytvoriť systém efektívne reagujúci na aktuálny dopyt po špecialistoch.
V INESS sme preto v spolupráci so Slovenskou asociáciou študentov medicíny (SloMSA) uskutočnili výskum formou kvalitatívnych rozhovorov, vďaka ktorému identifikujeme a popisujeme faktory ovplyvňujúce výber špecializácie slovenskými medikmi a medičkami.
Čo zaznelo z úst medikov a medičiek
Pýtali sme sa na rôzne okolnosti, ovplyvňujúce rozhodovanie. Dozvedeli sme sa napríklad, že: …kľúčovým obdobím je pre nich záver štúdia,
„Myslím si, že to lámanie chleba […] prišlo po tom piatom ročníku“
… kvalita praktickej výučby je kolísavá a často nedostatočná,
„Ja si myslím, že my by sme mali vedieť v šiestom ročníku aspoň základy toho chirurgického šitia, ale nám to reálne v tej škole nikto neukázal“
… medičky sa ešte stále môžu stretnúť s predsudkami a diskrimináciou,
„spolužiačka […] sa stretla s tým, že nechceli umožniť dievčatám ísť na operačku, kvôli tomu, že sú dievčatá“
… správna stáž…
„po niektorých stážach [sme odišli] z niektorých oddelení s tým že ‚wau, že viem si predstaviť toto aj robiť‘“
… alebo správny lekár môžu byť zlomovým pozitívnym momentom.
a stretol som sa s lekárom, ktorý ma operoval a teda viackrát, tak jeho prístup bol natoľko zaujímavý, […] bol ochotný si so mnou prejsť všetko“
Naše odporúčania
Na základe zistení výskumu sme v INESS pripravili 17 opatrení, napríklad:
- rozšírenie možností praktickej výučby aj mimo sídiel lekárskych fakúlt,
- analýza správania zahraničných absolventov a absolventiek slovenských LF v zdravotníckom systéme a vytvorenie podmienok pre ich zotrvanie na Slovensku
- zavedenie/posilnenie kariérneho poradenstva na LF pre lepšiu informovanosť medikov
- prijatie a uplatňovanie stratégie na predchádzanie nevhodnému správaniu zo strany zamestnancov a zamestnankýň lekárskych fakúlt, resp. vyvodzovanie dôsledkov
Veríme, že navrhované opatrenia majú potenciál vytvoriť systém, v ktorom nebudú existovať neopodstatnené bariéry vytvárajúce konkurenčnú nevýhodu, a ktorý bude pružnejšie reagovať na budúci vývoj a nedostatky v personálnom stave špecialistov.
Plná verzia štúdie je zadarmo dostupná na tomto odkaze. Opatrenia sa nachádzajú v kratšom policy dokumente, ktorý obsahuje aj zostručnenú verziu štúdie, a ktorý nájdete na tomto odkaze.