Tri dôvody prečo opustiť monokultúru v školstve

Dnes je populárne hovoriť o pluralitnej spoločnosti, hodnotovej a náboženskej otvorenosti a o dôležitosti diverzity na pracoviskách, ale aj medzi žiakmi na školách. Mnohí ľudia vidia v rozmanitosti krásu. Z nejakého dôvodu však nedokážu preniesť svoj postoj aj do niektorých iných domén. Napríklad do školstva.

Privatizácia vzdelávania ľuďmi a pre ľudí

Nechať cestovať svoju pätnásťročnú dcéru autobusom do školy by nemalo byť žiadnym dobrodružstvom. Pokiaľ žijete v Európe. Úplne iná situácia je na strednom východe, napríklad v Pakistane, kde sa pravidelne preháňajú hordy púštnych ľudí, ktoré hlásajú, že vzdelávanie dievčat sa protiví ich bohu. A na šírenie tejto viery neváhajú použiť strelné zbrane.

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.

Vysokým školám nechýbajú peniaze, ale reformy

Pri téme školstva sa na Slovensku dlhodobo buduje dojem, že v ňom akútne chýbajú veľké peniaze. Nie je to však už tak úplne pravda. Predovšetkým vo vysokom školstve. Slovensko dáva na terciárne vzdelávanie (okrem vedy a výskumu) 0,79 % HDP. Priemer EÚ je 0,86 %. Z tohto pohľadu sme mierne pod priemerom, ale tento ukazovateľ neberie do úvahy výstupovú stránku - koľko vysoké školstvo vzdeláva študentov. To významne skresľuje porovnanie. 

 

Pretitulované Slovensko. Pyrrhovo víťazstvo vysokého školstva

Neexistuje veľa ukazovateľov, v ktorých by sa slovenské školstvo mohlo pochváliť, že dosiahlo ciele, ku ktorým sa zaviazalo. Jedným takýmto ukazovateľom je podiel absolventov vysokých škôl medzi mladými ľuďmi. Keď sme vstupovali do EÚ, dosahoval tento podiel 14 %. Minulý rok sa dostal na 40%, čo zodpovedá cieľu, ktorý sme si kedysi dávno ambiciózne nastavili. To je tesne za priemerom EÚ (43 %) a predbehli sme napríklad Česko s konzervatívnejším cieľom (33,7 %) a Maďarsko (29,4 %). Za tento výsledok vďačíme hlavne ženám. Medzi mladými ženami má už skoro polovica vysokoškolský titul. Na Slovensku absolvuje vyšší podiel žien, ako je priemer v Európe.

Poučme sa od tých najslabších

V jednej obci dali žiakom tretieho až piateho ročníka prečítať vetu „pes má meno Dunčo“ a vypočítať príklad „46 mínus 17“. Tri štvrtiny zlyhali. Títo žiaci sú z domácností, kde nemajú prístup k základnej hygiene, občas hladujú a ich rodičia nemajú prácu. Žijú v generačnej chudobe. Títo žiaci síce navštevujú školu mnoho rokov, ale po jej dokončení ostanú funkčne negramotní.

Stránky

Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards