Ako podnikateľská iniciatíva dokáže zmeniť spôsob fungovania škôl

Učiteľ si musí v klasickej verejnej škole pripraviť vyučovaciu hodinu, musí testovať žiakov a následne tieto testy vyhodnocovať. Okrem toho sa stará aj o poriadok v triedach a mimo tried cez prestávky. Učiteľ tak nie je len učiteľ, ale aj tvorca inštrukcií na vyučovaní, strážca poriadku a overovač a hodnotiteľ znalostí žiakov. Navyše učitelia veľkú časť týchto úloh vykonávajú mimo pracovného času. Vo svojom voľne.

Domestikované školstvo

Obce a mestá zriaďujú na Slovensku skoro 2 000 základných škôl. V nich predstavujú výkonnú moc starostovia, ktorí prostredníctvom riaditeľov škôl ovplyvňujú fungovanie vzdelávania v obciach a mestách. Riaditelia sú teda tou úrovňou riadenia, ktorá by mala byť zodpovedná za to, ako to na školách vyzerá.

Nový minister školstva musí robiť nepekné veci

Jednou z výhod trhového hospodárstva je, že nepotrebuje persónu zlého policajta. Zlým policajtom je neosobný mechanizmus ziskov a strát. Ten zabezpečuje, že zlé nápady alebo zle realizované dobré nápady dostanú červenú. Skôr či neskôr ľudia, ktorí s nimi prišli, prídu o peniaze, postavenie a možnosť v nich pokračovať. Nepomôžu nadávky, slzy ani vyhrážanie sa. Nie je totižto komu ich adresovať.

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.

Ako rozmraziť evolúciu v školstve?

Otrepané klišé hovorí, že každá kríza je príležitosť. V krízach si musíme vyzliecť železnú košeľu zvyku a prispôsobiť sa novým podmienkam. To zahŕňa experimentovanie s novými spôsobmi robenia starých vecí, na ktoré sme predtým nemali čas, odvahu alebo príležitosť.

Sloboda v školstve nemožná: vidiecke školy

Je jedno, ako diskusia začne, vždy skončí rovnako. Je jedno, či píšem o tom, že potrebujeme v školstve viac konkurencie, podnikateľských inovácií, že netreba strašiť súkromnými školami a, naopak, že treba viac možností voľby pre rodičov a deti. Vždy sa niekto postaví a zakričí: „A čo školy na dedinách?“. Toto je nesmrteľné zaklínadlo proti akejkoľvek pro-slobodnej reforme školstva, ktorá nemá a nemôže mať explicitný cieľ plošne rovnako zvýšiť kvalitu všetkých škôl na Slovensku.

Reforma škôl: V Arizone zavádzajú vzdelávacie poukazy. Tie lepšie reagujú na potreby žiakov

To, ako sú služby financované, ovplyvňuje ich efektívnosť a kvalitu. Zoberme si stravovanie. Je veľký rozdiel, či štát priamo financuje prevádzku reštaurácií či „len“ nariadi vydávanie stravných lístkov, alebo či reštaurácie financujú platiaci zákazníci. Každý z týchto modelov prináša iné motivácie a spätnú väzbu. Výsledkom prvého sú prívarky a UHO (pre mladšie ročníky: univerzálna hnedá omáčka, legenda socialistického školského stravovania) v školských jedálňach, druhého vývarovne s obedovými menučkami a tretieho normálne reštaurácie a streetfoody.

Bude ešte mať kto učiť?

„O tri roky nám bude chýbať 8 500 učiteľov“, vyhlásili analytici ministerstva školstva na jar tohto roku. Odvtedy márne čakáme na ich publikáciu alebo podrobnejšie prepočty. V médiách si zatiaľ táto téma žije svojím životom a sporadicky sa objavujú články s bombastickými nadpismi ako tento, ktorý práve čítate. Preto je na čase vniesť do tejto emotívnej témy trocha analytického pohľadu.

Stránky

Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards