Prečo nie sú elektromobily na Slovensku populárne

Nedávno som započul rozhovor, v ktorom zaznela kritika iracionality Slovákov, ktorí odmietajú nakupovať ekonomicky výhodnejšie elektromobily. Celkom často sa stretávam s tým, že vlastníci elektromobilov sa nedokážu na tento problém pozrieť očami priemerného vodiča. 

Prečo nie sú elektromobily na Slovensku populárne

V prvom rade si treba uvedomiť, že priemerný Slovák jazdí buď na aute kúpenom z druhej ruky, alebo na vlastnom, ale starom aute. Len v septembri bolo na Slovensku prihlásených 5-tisíc individuálne dovezených áut. Nové autá kupujú hlavne firmy, tých bolo prihlásených len o 1,5 tisíca viac. O kúpnej sile Slovákov najviac vypovedá priemerný vek vozidiel takmer 15 rokov. Rakúsko eviduje v priemere najmladšie autá v Únii s vekom 9 rokov.

Nové auto je stále luxusný statok, na nové auto za 15 000 eur potrebujete 13 čistých slovenských priemerných miezd, v Rakúsku len päť. Nových áut sa tam predá takmer dvakrát viac na jedného obyvateľa ako na Slovensku. Stredná a východná Európa je tak prirodzeným cieľom „druhého“ života áut zo západnej Európy. Výrazne tomu napomáha rast čistých miezd a ekonomický zázrak s názvom lacná ropa.

Prečo zázrak?
Ropa stojí rovnako ako pred 18 rokmi. V tom istom období vzrástla cenová úroveň na Slovensku o 70 %. Palivá tak paradoxne prispievajú k znižovaniu cenových indexov. Môže za to masívne využívanie ropných pieskov v USA či globálne zvyšovanie efektivity ťažby a prepravy ropy. K tomu treba pridať jej efektívnejšie spracovanie v rafinériách. Výsledkom je, že Slovák si z čistej mzdy môže kúpiť dvakrát viac benzínu aj nafty ako v roku 2012. Prevádzka spaľovacích áut tak z pohľadu príjmov výrazne zlacnela.

Na druhej strane, elektrina za tie roky zdražela. Ak vezmeme do úvahy priemyselných odberateľov, ktorými sú prevádzkovatelia verejných dobíjacích staníc, tak u nich si môže Slovák kúpiť len o tretinu viac elektriny ako v roku 2012. Relatívne tak zdražela prevádzka elektromobilov, a keď sa pozrieme na prognózy cien elektriny, žiadny významný pokles nás v najbližších rokoch nečaká.

Rozvoju elektromobility nenapomáha ani stále vysoká cena elektromobilov. Dlho očakávané predstavenie dostupného elektromobilu z trnavskej fabriky sklamalo viacerých. Rodinný automobil, s dojazdom 320 km a limitom rýchlosti 132 km/h, sa dostal na úroveň 23 500 eur. Výrazný pokles oproti minulosti, ale je to stále o 57 % viac ako jeho spaľovacia verzia. Pravda, elektromobil poháňa elektrina lacnejšia ako benzín. No pri ročnom nájazde 15 000 km potrvá viac ako 7 rokov, kým sa týmito úsporami príplatok za drahšie auto zaplatí. Aj to za predpokladu, že človek môže nabíjať v dome za umelo zníženú cenu elektriny pre domácnosti. Pri nabíjaní na verejných nabíjačkách sa príplatok vráti až o 11 rokov.

Pohľad do cenníkov čínskych dovozcov na autá tejto triedy tiež nie je vôbec ružový, a to ešte nezačali platiť dovozné clá. Tieto čísla by boli omnoho vyššie, ak by vlastník spaľovacieho auta neplatil ekologickú daň 61 centov (spotrebná daň + DPH z nej) za každý spálený liter benzínu.

Priemerný slovenský vodič sa vzhľadom na svoju kúpyschopnosť správa ekonomicky racionálne. Zaujíma ho nízka cena, pretože nechce byť pri aute primárne investorom, ale spotrebiteľom. Odpoveď na otázku, aká bude hodnota elektromobilu za 8 rokov, sa dnes, kvôli prudkému rozvoju v tejto oblasti, hľadá pomerne ťažko.

Kým nebude v Nemecku široký trh elektromobilov z druhej ruky a na Slovensku dostatočná sieť kvalifikovaných a dostupných servisov, počet elektromobilov bude rásť pomaly. Všetky tieto faktory plus relatívne nízka cena benzínu a nafty umožňuje vodičom zotrvávať pri starej, osvedčenej voľbe.

29. 10. 2024, DenníkN

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards