Retailové zdravotníctvo bude klopať na dvere

Zaostávanie za dopytom a rastúce náklady sú jedným z problémov, ktoré robia súčasný model zdravotníctva dlhodobo neudržateľné nielen na Slovensku, ale v mnohých ďalších vyspelých krajinách

Retailové zdravotníctvo bude klopať na dvere

Ako reakcia na tento stav sa vo svete, ale najmä v USA, začal rozvíjať koncept „retail healthcare“, alebo „retailového zdravotníctva“. Jeho cieľom je poskytnúť základnú zdravotnú starostlivosť za prijateľné ceny komerčným spôsobom, využívajúc pritom podnikateľské skúsenosti z iných oblastí, najmä z maloobchodu.

Z pohľadu ponúkaných služieb ide o  alternatívu k „tradičným“ klinikám a čiastočne aj nemocničným urgentnom. Spojujúcim faktorom je to, že sa väčšinou jedná o sieť a takisto výrazne pro-zákaznícky prístup z hľadiska geografickej a časovej dostupnosti. Kliniky, ktoré využívajú model retail healthcare, sú často súčasťou prevádzok maloobchodných reťazcov. Počas pracovných dní zostávajú otvorené dlhšie ako tradičné ambulancie a sú neraz otvorené aj cez víkend. V mnohých prípadoch sa jedná o walk-in koncept, kde nie je potrebné sa objednávať vopred.

Zdravotná starostlivosť je v nich primárne poskytovaná v súvislosti s ľahkými bežnými choroby a zraneniami ako sú akútne infekcie dýchacích ciest, či nekomplikované kožné a ušné ochorenia, či invekcie močových ciest, ale aj kvôli očkovaniu, základnej diagnostike a testovaniu invekčných chorôb.

Telemedicína a laboratórne služby sú taktiež bežne ponúkané týmto typom zdravotníckych zariadení.  Po finančnej stránke sú retailové kliniky pre samoplatcov vo všeobecnosti lacnejšie ako klasické zdravotnícke zariadenia. Zvyčajne akceptujú zdravotné poistky a v prípade úhrady „z vlastného vrecka“ prebieha platba rovnakým štýlom ako v maloobchodných prevádzkach.  

Retailové zdravotníctvo v USA

Takýto systém poskytovania zdravotnej starostlivosti je v USA oproti Európe pomerne široko rozšírený. Americká asociácia nemocníc Center for Health Innovation predpokladá, že vďaka maloobchodným reťazcom a technologickým gigantom nastanú v nasledujúcich rokoch v zdravotníctve USA revolučné zmeny.

Vidiecke oblasti v riedko zaľudnených Spojených štátoch trpia akútnym nedostatkom zdravotníckych zariadení. Štúdia, ktorá sa realizovala v roku 2021 ukázala, že 80% krajiny nemá dostatočný prístup k lekárňam, lekárom primárnej starostlivosti, nemocniciam, pohotovostným službám a komunitným zdravotným strediskám. To je obrovská príležitosť predovšetkým pre subjekty z privátneho sektora. Trh primárnej zdravotnej starostlivosti je v USA obrovský a jeho hodnota je zhruba 300 miliárd dolárov USD, čo z neho robí zaujímavú oblasť podnikania. Niektoré prognózy uvádzajú, že noví maloobchodní hráči by mohli získať na tomto trhu cca 30% do roku 2030.

Tradiční maloobchodní hráči ako CVS Health (v spolupráci s reťazcami Target) či Walgreens majú v USA viac ako 1500 maloobchodných kliník. Na nich môže pacient absolvovať celú radu vyšetrení, absolvovať rôzne typy očkovania alebo liečiť ľahšie choroby a poranenia (napr. liečba chrípky). Takúto službu ponúkajú aj mnohí  ďalší maloobchodníci, i keď zatiaľ v podstatne menšom počte prevádzok, napríklad sieť predajní Kroger.

Nie vždy to však ide hladko. V júni 2024 Walmart prekvapivo ukončil fungovanie svojej siete Walmart Health kvôli rastúcim nákladom a chýbajúcej ziskovosti. Hoci sa jednalo len o 51 kliník, práve Walmart bol vnímaný ako jeden z budúcich lídrov retail služieb v zdravotníctve. „Jedna lastovička leto nerobí“  ako dokazujú príklady CVS a Walgreens, ktoré sa zaoberajú touto oblasťou podnikania výrazne dlhšie ako Walmart.

Retailové zdravotníctvo v Európe a na Slovensku

Retail healthacare má v EÚ potenciál výraznej expanzie v nasledujúcich rokoch, keďže zdravotníctvo na starom kontinente zápasí rovnako ako v USA s radou problémov. Expanzia by mohla byť na „starom kontinente“ intenzívnejšia ako za „veľkou mlákou“, keďže podiel „retail healthcare je tu nižší. Problémom však zostáva postoj lekárov, platiteľov a regulátorov, ktorý je viac skeptickejší ako je tomu v Spojených štátoch. Výzvou zaostáva aj fakt, že zdravotný systém je v tomto regióne veľmi heterogénny.

Zdravotnícke kliniky založené na retail modeli v Európe nateraz zahŕňajú primárne zubné kliniky, oftalmologické a rádiologické kliniky. Častý je však mimo humánnu medicínu - pri veterinárnych klinikách, kde sú podstatne menšie prekážky.  

Hlavným znakom konceptu retail healthcare v Európe tak zostáva najmä konsolidácia pôvodne nezávislých poskytovateľov pod krídla jednej siete. Formou sa európske retail kliniky naďalej podobajú na tradičné kliniky, poskytovanie rozšírenejších zdravotných služieb v rámci širšieho maloobchodu je nateraz zriedkavé. Priekopníkom je najmä britský maloobchodný reťazec ASDA, ktorý vo svojich 255 lekárňach ponúka rozšírené služby, vrátane očkovania, či konzultácii s lekármi a ponúka aj služby telemedicíny.

V celej Európe patrí tento „konsolidačný“ retail model k najrozšírenejším v krajinách ako sú severské štáty, kde boli regulačné orgány liberálnejšie, pokiaľ ide o modely vlastníctva. Tam, kde je firemné vlastníctvo zdravotníckych kliník vysoko regulované (ako vo Francúzsku) zostáva poskytovanie starostlivosti porovnateľne roztrieštené. Krajiny, ktoré nedávno zmiernili predpisy (napr. Nemecko) zaznamenali prudký nárast modelu retail healthcare v oblasti zdravotníctva. Miera konsolidácie poskytovateľov je však rôzna, niekedy ide o kompletné prevzatie, niekde len o virtuálne siete so spoločnou značkou a prípadne objednávkovým systémom.

Na území Slovenska retail healthcare funguje v dvoch formách. Jednou je postupná konsolidácia pôvodne nezávislých ambulancií, respektíve zakladanie nových ambulancií pod krídlami jedného poskytovateľa. Aj u nás platí, že na rozdiel od amerického modelu majú bližšie k tradičným poskytovateľom tým, že ponúkajú komplexné služby v klasickom kabáte kliniky (hoci v niektorých prípadoch v priestoroch/blízkosti nákupného centra), ale aj tým, že väčšina výkonov je stále v režime verejného zdravotného poistenia.

Druhou formou retail healthcare na Slovensku je poskytovanie rozšírených služieb v lekárňach. Bežné sa stávajú najmä diagnostické služby (meranie glykémie, CRP, cholesterolu...), prípadne poradenstvo. V tomto prípade je rámec podobný americkému modelu (spojenie s maloobchodom, walk-in, komerčné poskytovanie služieb), ale ponuka služieb je oveľa obmedzenejšia.

Retail healthcare v budúcnosti

Bobtnajúca kríza v zdravotníctve podporuje ďalšiu expanziu retail healthcare. Jej model stavia na „masovú produkciu“ základných zdravotných služieb, pričom práve úspory z rozsahu a aplikovanie skúsenosti z iných odvetví služieb pomáhajú výrazne stlačiť náklady a tým zvýšiť dostupnosť. Presun časti dopytu pacientov na takéto zariadenia zároveň odbremeňuje ostatných poskytovateľov. Pacienti zase uvítajú možnosť spotrebovávať služby vo väčšom časovom aj priestorovom pohodlí, či skrátiť si čakacie doby.

Služby retail healthcare zároveň ponúkajú možnosť na diferenciáciu príjmov pre kamenný  maloobchod a lekárne v časoch rastu eshopov v tradičnom maloobchode a spôsob, ako si udržať fyzickú prítomnosť zákazníkov.

V európskej a slovenskej realite treba čakať skôr pozvoľný vývoj tohto sektora. Brzdou sú nielen regulácie, ktoré bránia poskytovaniu väčšej palety zdravotných služieb mimo tradičných poskytovateľov. Problémom je aj nižšia kúpyschopnosť zákazníkov a malé spádové oblasti mimo najväčšie mestá. Hnacím motorom rozvoja preto bude najmä zhoršovanie dostupnosti služieb poskytovaných z verejného zdravotného poistenia. Keď služby „zadarmo“ nebudú dostupné, dopyt pacientov sa prejaví na trhu – a trh bude reagovať.

Branislav Kučerík
Martin Vlachynský

Zdravotnícke noviny, 15.10.2024

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards