Protiinovačná politika
Protimonopolné orgány sa tento krát zamerali na
webový gigant Google. Podnet proti Google vyšiel od talianskych vydavateľov
novín, ktorí sa sťažujú, že Google odmieta zaradiť ich správy do vyhľadávača,
ak odmietnu participovať na projekte Google News.
Podnet prišiel paradoxne po tom, čo samotný Google výrazne
podporoval protimonopolné konanie proti spoločnosti Microsoft. Teraz sa však samotný
ocitol na muške protimonopolnej politiky. Staticky a nerealistický pohľad Európskej
komisie na konkurenciu spôsobuje, že sa zameriava na firmy, ktoré sa inováciami
pokúšajú získať významnejšie podiely na trhu.
Intel v súčasnosti čelí podobnému problému. Aj napriek
tomu, že na trhu mikroprocesorov je dnes konkurencia a cenový index
procesorov klesol medzi rokmi 2002 a 2007 až o 35 percent. No ako
obrana proti protimonopolnému konaniu to nemalo veľkú váhu. Jediný spôsob ako
sa mohol Intel tomuto konaniu vyhnúť, bolo nezlacňovať svoje mikroprocesory
alebo ich vyrábať horšie a nekvalitnejšie. To jediné by znamenalo menší
podiel na trhu. Práve táto hrozba odrádza firmy od uskutočnenia potenciálnych
inovácií, keďže budú za svoju činnosť potrestané, čo v konečnom dôsledku
znamená pre spotrebiteľov vyššie ceny, alebo horšiu kvalitu služieb. Ďalším problémom je, že ak protimonopolné orgány zbavia Google možnosti rozhodovať o tom, ktorý portál alebo stránku zaradia do vyhľadávania, eliminujú tým dôvody, kvôli ktorým by sa konkurencia pokúšala objaviť nový lepší produkt. To by automaticky znamenalo stratu nových obchodných príležitostí a zhoršenie konkurencie, čo môže v konečnom dôsledku paradoxne upevniť dominanciu Google.
Problémom protimonopolnej
legislatívy je tiež možnosť využiť alebo zneužiť toto konanie pre vlastný prospech.
Talianski vydavatelia bojujú o presadenie vlastného obsahu na internete
a tým prilákanie reklám na svoje spravodajské portály rovnako ako Google,
a preto sú mu priamymi konkurentmi. Navyše, ak majú informácie ponúkané
talianskymi vydavateľmi pre používateľov internetu pridanú hodnotu, vzniká nová
príležitosť pre konkurentov Google.
Najväčším problémom protimonopolnej politiky je vymedzenie
relevantného trhu. Túto skutočnosť dosvedčujú aj snahy Google, ktorý Microsoft
vníma ako konkurenciu, keďže sa tak intenzívne angažoval v protimonopolnom
konaní proti nemu. To naznačuje, že
pôsobia na rovnakom trhu. Úradníkmi vymedzený trh webových prehliadačov
je nezmyslom. V tomto prípade je potrebné vnímať trh minimálne
v rámci celého IT sektora, kde si evidentne Google, Microsoft, Intel
a mnoho ďalších gigantov konkurujú a zabezpečujú jeho rast
a množstvo inovácií. Protimonopolné či iné regulačné snahy budú mať presne
opačný efekt.
Trh softwarových produktov je tak zložitý a dynamický,
že nie je možné ho rozdeliť na jednoznačne ohraničené časti. Súčasný prístup
protimonopolných orgánov a vymedzovania trhu sa dá ilustrovať na príklade,
v ktorom by bola časť automobilového trhu vymedzená dĺžkou auta, napríklad4,23m.
Auto tejto dĺžky by pritom vyrábala iba jediná automobilka, proti ktorej by
bolo následne začaté protimonopolné konanie pretože má na nimi vymedzenom trhu
monopol.