Voľný trh po taliansky

Pripravovaná
dohoda o voľnom obchode EÚ s Južnou Kóreou
narazila na prvý veľký
odpor. Taliansko je rozhodnuté využiť aj právo veta  v prípade, že neprejdú ústupky, ktorých
cieľom je ochrániť vlastný automobilový priemysel.

Voľný trh po taliansky

Podobne názory o voľnom
trhu nie sú ničím novým. Francúzsko malo v súvislosti s ochranou
svojich automobiliek nemenej kreatívny
návrh
. Je otázne, prečo by mal takéto výhody požívať len priemysel, navyše konkrétne
automobilky. Podobne dôrazné zavedenie ochranných
ciel v celom priemysle by znamenalo presný opak voľného trhu. Rukojemníkom
lobistických skupín je tak samotný občan EÚ (a samozrejme aj občan Južnej Kórey),
ktorý nemôže využívať pozitíva vyplývajúce z medzinárodnej deľby práce. Ak
dokážu kórejskí producenti vyrábať efektívnejšie ako európski, je v záujme
celej EÚ vystaviť domácich producentov zahraničnej konkurencii a nie ich
pred ňou chrániť, čo bude viesť k uvoľneniu zdrojov na tvorbu iných
tovarov.

Mačko-pes v navrhovanej
forme zavedenia ochranných opatrení iba v regiónoch, ktoré konkurencia
z Kórey priamo ohrozuje, je pozoruhodným riešením. Ak by si dotknuté regióny
mohli slobodne vybrať, či potrebujú takúto ochranu,
je tu hrozba rizika, že tak ako európski poslanci podľahnú tlakom lobistov,
bude tomu  aj v prípade týchto regiónov
a tie ochranu dobrovoľne s požehnaním EÚ zavedú. Ak by bolo centrálne
z EÚ určené, kto takúto pomoc potrebuje,
išlo by o veľmi nešťastné riešenie, ktoré by uvrhlo dotknuté regióny do
nezávideniahodnej situácie s negatívnymi dôsledkami.

Táto ochrana povedie len k ďalšiemu plytvaniu zdrojmi, keď vznikne
podnikanie zaoberajúce sa dovozom áut do nechránených regiónov a napríklad
následným predajom aut do chránených regiónov, čomu už nebude možné zabrániť. Táto
na prvý pohľad neproduktívna činnosť bude mať za úlohu zmierniť dopady regulácie.

Už teraz je isté, že tieto opatrenia vzhľadom na svoj cieľ, nebudú
fungovať, prípadne budú mať negatívne dopady. Dotknuté regióny, ktoré zavedú
túto ochranu, totiž pripravia svojich obyvateľov o možnosť kúpiť auto
lacnejšie. Zároveň nie je isté, či opatrenie skutočne bude znamenať podporu
miestnej ekonomiky a zamestnanosti. Automobilové fabriky skoro vždy
vyvážajú svoju produkciu za hranice regiónu, teda aj do regiónov kde takáto
ochrana nebude. Kórejské automobilky im tak budú naďalej priamo naplno
konkurovať. Z tohto pohľadu by mohlo byť zavedenie týchto opatrení v iných
krajinách ešte aj pre nás prínosné, môže to viesť k vyššej produkcii áut
na Slovensku, ak ho však zároveň my nevyužijeme.

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards