Sú autori Fortnite komunisti alebo je Apple neľudská korporácia?

Na digitálnom poli vypukol súboj titanov. O čo v ňom vlastne komu ide?

Sú autori Fortnite komunisti alebo je Apple neľudská korporácia?

Na jednej strane stoja mobilné platformy od Apple a Google s miliardami používateľov a na druhej strane herné štúdio Epic Games s hrou Fortnite, ktorú hrá po celom svete 350 miliónov hráčov.

Všetko sa to začalo, keď Epic Games vydalo aktualizáciu appky Fortnite, v ktorom do hry prepašovalo možnosť nakupovať kredity (tzv. V-Bucks) mimo oficiálny platobný systém obchodov App Store a Google Play.

Takto získali 30 percent, ktoré si normálne účtujú mobilné platformy za využívanie ich obchodov a platobných brán. To však znamená, že Epic Games porušil pravidlá, a preto mu Apple a Google dali stopku a stiahli jeho hru z obchodov. Tí hráči, ktorí majú appku Fortnite nainštalovanú, sa môžu hrať, ale noví hráči majú smolu.

Boj proti veľkým lúpežníkom?

Nezainteresovaný človek si pri pohľade na tento priebeh možno povie: „Dobre, niekto porušil pravidlá obchodu, kde mal vystavené svoje produkty, a preto bol potrestaný a musí ich stiahnuť“.

Ale reakcia mnohých technologických novinárov a politikov bola iná. Využili situáciu a začali biť na bubny do boja proti monopolom a trhovej sile Apple a Google. Najromantickejšie tento boj popísal kongresman David Cicilline: „Z dôvodu trhovej sily, ktorú Apple má, si môže účtovať premrštené poplatky – v podstate sú to lúpežní banditi. Šikanujú ľudí, aby platili 30-percentné poplatky, alebo im zamietnu vstup na ich trh. Je to drvenie malých vývojárov, ktorí jednoducho v takýchto podmienkach nemôžu prežiť.“

Premyslený marketing rebelov

V prvom rade je potrebné povedať, že porušenie pravidiel hrou Fortnite pravdepodobne nebola náhoda, ale premyslený PR ťah Epic Games. Nehovorí o tom len fakt, že obchádzanie platieb nepriznali v oficiálnom update, kde by ich zastavili kontrolóri, ale aj to, že okamžite po vyhostení z mobilných obchodov mali prichystanú žalobu na protimonopolný úrad.

A zároveň s tým publikovali prerobené video starej reklamy Apple, kde sa naaranžovali do roly Dávida v boji proti Goliášovi. Na konci videa tento svoj boj proti plateniu poplatkov, s ktorými súhlasili pri vstupe na platformu, dokonca zaobalili do boja za slobodu.

Doslova píšu, že „Epic Games sa vzopreli monopolu App Store. V odvete na čo im Apple zablokoval Fortnite na miliarde zariadení. Pridajte sa k boju za to, aby sa rok 2020 nestal rokom 1984 #FreeFortnite.“

Provízie patria k biznisu

Prejdime však od formy k obsahu. Skutočne má Apple monopol a zneužíva svoju silu na „okrádanie“ tak, ako to opisujú viacerí politici a novinári? Celý spor je o jednom čísle: 30 percent. Toľko si účtuje Apple za svoje služby. Je to veľa alebo málo? Len tak z brucha ťažko povedať. Pomôže pozrieť sa na ostatných. Iné mobilné obchody, ako Google Play, Amazon Appstore, Samsung Galaxy Store a Microsoft Store, si účtujú rovnakých 30 percent ako Apple. Navyše Apple (aj Google) má pre appky, ktoré majú predplatiteľov dlhšie ako jeden rok, zľavu. Od nich si účtuje len polovicu, 15 percent.

Možno si poviete, že medzi mobilnými obchodmi existuje nejaký kartel. Stačí sa však pozrieť na obchody s hrami na konzolách. Xbox, PlayStation, Nintendo, Steam si účtujú rovnakých 30 percent za svoje služby. A svoju obchodnú platformu, na ktorej účtuje poplatky pre vývojárov, má aj samotné Epic Games štúdio, ktoré žaluje Apple.

Ale je pravda, že si účtujú menej ako zvyšné platformy – 12 percent. Tieto poplatky v obchodoch však nie sú len otázkou hier a mobilov. Majú ich aj iné platformy ako Twitch (25 - 50 percent), Youtube (45 percent), Amazon Video (50 percent), Kindle (30 – 65  percent), Kobo (30 – 68  percent). Nehovoriac o platformách zdieľanej ekonomiky alebo portáloch s predajom vstupeniek.

Komisie App Store

Štúdia z tohto roka sa pozrela na všetky tieto digitálne obchody naprieč rôznymi sektormi a odvetviami a neodhalila, že by mal Apple nejaký vysoký poplatok v porovnaní s ostatnými obchodnými platformami.

Navyše, štúdia porovnávala tieto online platformy s ich kamennými náprotivkami a konštatuje, že tie kamenné si berú výrazne väčší podiel na celkových tržbách. Toto môžem potvrdiť aj ako autor knihy. Distribúcia si berie 50 percent a viac z ceny predanej knihy. Ak sa rozhodnete vydať knihu cez vydavateľstvo, dostane z predanej knihy bežný autor niečo medzi 5 až 10 percent z jej predajnej ceny.

Predstavte si potom, že by takýto autor „nabehol“ do Martinusu, otvoril si tam stánok a začal predávať svoju knihu s tým, že si chce nechať 100  percent z ceny. A keby ho SBSkár Martinusu vyhodil, tak by podal žalobu na protimonopolný úrad a natočil dojemné videjko.

Hodnota za peniaze

Navyše je potrebné povedať, že Apple si tých 30 percent  (resp. 15  percent) neberie len tak. Poskytuje za tie peniaze protihodnotu. Všetky aplikácie hosťuje na svojich serveroch a ľudia z mäsa a kostí „fyzicky“ kontrolujú bezpečnosť a funkčnosť každej jednej aplikácie a jej aktualizácie. Podľa postrehov ľudí, ktorí appky pre iOS vyvíjajú, je tento proces veľmi rýchly – do 48 hodín máte odpoveď – a spoľahlivý.

Ak máte v aplikácii problém, tak IT zamestnanec App Storu vám zavolá, vysvetlí, kde je problém a ako ho môžete vyriešiť. To však nie je všetko. Apple poskytuje aj rôzne funkcie a analytické nástroje pre vývojárov. A zároveň pohodlnosť a bezpečnosť pre zákazníkov. Nehovoriac o podpore pri celom procese budovania a monetizácie aplikácií a ich marketingu.

Ak chcú developeri všetky tieto výhody, stačí sa im zaregistrovať na Apple App Store a za smiešny jednoročný poplatok 99 dolárov získajú toto všetko. Ak sú to bezplatné appky, tak ich nikto neskasíruje za ďalšie pridávanie appiek, ich pravidelnú aktualizáciu, využívanie nástrojov a prístup k miliarde užívateľov iPhonov. Je to ako keby Tesco umožnilo všetkým možným výrobcom na Slovensku bezplatne alebo za minimálny poplatok vystaviť si svoje produkty na regáloch, kde ich uvidia milióny ľudí.

Málo spoľahlivé prirovnania

Iná analýza sa pokúsila pri výpočte miery spoplatnenia zobrať do úvahy práve to, že App Store hosťuje množstvo bezplatných aplikácií. Tie prinášajú hodnotu zákazníkom, ale tí za ne priamo neplatia a teda na nich nezarába ani Apple. Autor analýzy pri výpočte miery spoplatnenia, ktorú si berie Apple za svoje služby, porovnal celkovú pridanú hodnotu aplikácií v App Store (bezplatných aj platených) s celkovými vybranými poplatkami Apple. Takto vypočítaná miera poplatkov vyšla niekde medzi 4 – 7  percent.

Prečo by však mala byť táto upravená miera poplatkov bližšie k pravde než nominálnych 30  percent? Nás by predsa mala zaujímať priemerná cena využívania App Store a nie marginálna. Predovšetkým keď je také veľké množstvo appiek na Apple Store bezplatných. Ak sa teda pozeráme len na 30 percent , je to ako keby sme sa pri letenkách pozerali len na ceny tých najdrahších v biznis triede a ignorovali ceny v ekonomickej triede.

Ak sa napriek tomu niektorým vývojárom nepáčia ceny, ktoré si účtuje Apple v App Store, ani tak nemusí automaticky odísť inde. Apple nezakazuje nakupovať kredity napríklad do hier mimo ich iOS.

A využíva to aj Epic Games. Nielenže môžu jeho hráči nakupovať kredity do hry cez rôzne konzoly, telefóny s Androidom alebo PC. Môžu tak spraviť aj priamo na webe herného štúdia alebo dokonca v offline svete cez fyzické poukážky, ktoré sa dajú kúpiť v lokálnych obchodoch. Tu by ma zaujímalo, aké poplatky z tržieb si berie taký Walmart.

Toto nie sú obecné pastviny

Z tohto pohľadu je zaujímavé aj to, že v čase, keď Epic Games posielal svojho trójskeho koňa do Apple a Google obchodov, tak zlacnel svoje V-Bucks o 20 percent  na všetkých platformách, konzolách a obchodoch. Pričom všade ostal platiť rovnako vysoké poplatky. Len v App Store a Google Play porušil pravidla a obišiel systém. To niečo hovorí o skutočných motiváciách Epic Games.

Okrem toho, Epic Games rád zdôrazňuje, že bojuje za slobodu v operačných systémoch. Rád by si totiž na iOS otvoril svoj vlastný obchod s hrami a vyberal vlastné poplatky.

Tento argument má dva problémy: telefóny iPhone a operačný systém iOS nie je nejaká obecná pastvina, ale súkromný majetok spoločnosti Apple. Spájať si slobodu so slobodou otvoriť si konkurenčný obchod na iOS, je ako spájať si slobodu so slobodou priniesť si do Tesca vlastný regál a začať ponúkať jeho prenájom. To je, jednoducho, pokrivené vnímanie slobody na úrovni komunistických komunít, kde je všetko všetkých.

Na druhej strane, presne toto môže Epic Games urobiť na Androide. Ten totiž predstavuje oveľa otvorenejší operačný systém a umožňuje tzv. side loading. Takto majú na Androide svoje obchody napríklad Samsung alebo Huawei.

Kopnúť si do gigantov

Lenže Epic Games obišiel aj pravidlá Google Play a rovnako aj na Google podal protimonopolnú žalobu. Tým sa odhalil a potvrdil, že v skutočnosti nejde o žiadnu „slobodu“, ale o prízemnejšiu snahu vyhýbať sa poplatkom. A Google a Apple si vybral pravdepodobne preto, lebo tieto firmy momentálne čelia obvineniam z monopolného postavenia a rôznym vypočutiam na oboch stranách Atlantiku.

Je veľmi populárne si do týchto spoločnosti kopnúť. Ale otvorené porušenie dohodnutých podmienok je zvláštny typ protestu. A ak doňho bude verejný sektor nejako zasahovať, človek by v právnom štáte očakával skôr pomoc spoločnosti Apple a Google pri vynucovaní dohodnutých zmluvných podmienok.

O tom prečo ľudia podceňujú silu konkurencie medzi internetovými platformami a vidia strašiakov monopolu aj tam, kde nie sú, som písal podrobnejšie v knihe Pokrok bez povolenia.

Celý komentár bol uverejnený v Trende.

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards