Globalizácia predavačov
Globalizácia je neospevovaný hrdina posledných dekád. Prispela k zvyšovaniu životného štandardu v západnom svete cez znižovanie cien tovarov importovaných z východu. A prispela k zvyšovaniu životného štandardu na východe cez zvyšovanie miezd vyplácaných za export tovarov na západ.
Medzinárodný obchod s tovarmi vytrhol z biedy stovky miliónov ľudí a znížil celosvetovú nerovnosť. V tomto cezhraničnom obchode sa však nikdy nepočítalo so službami. Maximálne vznikali centrá zdieľaných služieb, prostredníctvom ktorých mohli veľké spoločnosti outsourcovať svoje podporné služby najskôr do východnej Európy a neskôr do Ázie.
Vďaka novým internetovým službám, ktorých využívanie a implementáciu nakopla pandémia, sa dajú robiť ešte pred pár rokmi nepredstaviteľné vecí. Napríklad zapojiť do globalizácie aj tak osobné služby ako sú predavači za pokladňami.
Sieť fastfoodových reštaurácií Freshii v kanadskom meste Ontario zamestnala predavača za pokladňou, ktorý býva a žije viac ako 6 000 kilometrov od reštaurácie. Konkrétne v strednej Amerike v Nikarague. Tento predavač účtuje zákazníkom za jedlo cez video hovor. Nejde pri tom o ojedinelý prípad, takýto import služieb predavačov zo strednej Ameriky zaviedli minimálne dva ďalšie podniky.
Tento pokrok prirodzene vyvoláva vlnu odporu. Pokladník z Nikaragui je ochotný pracovať za tretinovú mzdu, ako je minimálna mzda v Kanade. Kanadskí odborári už volajú na poplach a označili správanie sa reštaurácie Freshii za odporné. Napriek emóciám a pravekým inštinktom, ktoré môže takéto správanie reštaurácii u ľudí spustiť, úlohou ekonómov je ukazovať, že v zásade nejde o nič nové.
Dochádza k rovnakému procesu, akým bol technologický pokrok vo forme automatizácie a strojov, alebo pokrok vo forme medzinárodného obchodu a globalizácie. Pri oboch týchto fenoménoch dochádza ku krátkodobej rekalibrácii celých odvetví. Iste, za týmto abstraktným tvrdením sú konkrétni ľudia, ktorí si musia nájsť novú prácu. Avšak zakazovať zamestnávanie ľudí s nižšou mzdou by bolo krátkozraké a pravdepodobne naivné. Mnoho reštaurácií už dávno zrušilo pozíciu pokladníka, platí sa rovno kartou pri objednávaní jedla. V skutočnosti tak sieť reštaurácií Freshii zvolila alternatívu, ktorá je možná len vďaka nižšej cene za prácu v strednej Amerike, a vytvorila pracovné miesto, ktoré by inak neexistovalo.