Nová energetická politika EÚ: Čo robiť, čo nerobiť a čo zrušiť
Nová Európska komisia bude v nasledujúcom období čeliť výzvam a tlakom na úpravy Zelenej dohody (Green Deal). V novej publikácii s názvom Nová energetická politika EÚ – čo robiť, čo nerobiť a čo zrušiť popisujeme kroky, ako upraviť energetickú politiku tak, aby viedla k znižovaniu emisií CO2 a zároveň v čo najmenšej miere oslabovala výkonnosť európskej ekonomiky a prosperitu občanov Európskej únie.
Vplyv vlastníctva na finančný výkon nemocníc
https://doi.org/10.70016/WNGA8083
Nemocnice tvoria hlavnú časť dlhu slovenského zdravotníctva. Ako na ich prevádzku a hospodárske výsledky vplýva typ vlastníctva nemocnice?
Bližšie k zákazníkom: Lieky a maloobchod
https://doi.org/10.70016/ZWNG6350
Slovenské zdravotníctvo potrebuje radikálne zmeny, pretože tradičné rozdelenie kompetencií medzi nemocnicami, ambulanciami, lekárňami a laboratóriami brzdí inováciu. Podobne ako dôchodkový systém, aj zdravotníctvo stojí na priebežnom modeli, ktorý kvôli starnutiu populácie nie je udržateľný. Naša nová publikácia sa venuje možným riešeniam, vrátane liberalizácie predaja voľnopredajných liekov mimo lekární a rozšírenia služieb lekární.
Dojčenská úmrtnosť v rómskych komunitách na Slovensku
https://doi.org/10.70016/MNGJ3667
Zdravie rómskej populácie na Slovensku je dlhodobo horšie v porovnaní so všeobecnou populáciou. Jedným z indikátorov, na ktorých je tento rozdiel možné pozorovať, je dojčenská úmrtnosť.
IPN 5/2024: Trh s energiami
https://doi.org/10.70016/EMLM3243
Rozvoj obnoviteľných zdrojov na Slovensku síce pomaly naberá dych, ale je stále pod svojím potenciálom. Verejná diskusia sa často stáča k otázke dotácií, ale málo sa diskutuje o odstraňovaní prekážok jeho prirodzeného rozvoja.
IPN 4/2024: Progresívna daň skrytá v odvodoch
https://doi.org/10.70016/NXYB1340
Vláda vo svojom programovom vyhlásení oznámila zámer zvyšovať progresivitu zdanenia fyzických osôb. V rozpočtovom pláne už konkrétne hovorí o zámere od roku 2025 „zaviesť 3. a 4. sadzbu dane z príjmu fyzických osôb, čo má zvýšiť verejné príjmy o 78 mil. eur. Pre ročné príjmy fyzických osôb nad 80-tisíc eur má platiť 3. sadzba vo výške 30 %. Najvyššou 4. sadzbou vo výške 35 % majú byť zdaňované ročné príjmy nad 100-tisíc eur.
Ako si medici vyberajú špecializáciu?
O nedostatku lekárov na Slovensku sa veľa hovorí, predovšetkým v kontexte ich celkového nedostatku, a to hlavne následkom starnutia populácie. Tento nedostatok však nie je rovnomerný. Koncom roka 2023 chýbali endokrinológovia, neurológovia a diabetológovia, a v posledných rokoch aj reumatológovia, imunoalergológovia a pľúcni lekári. Výpovede aktérov v oblasti zdravotníctva pritom naznačujú, že záujem medikov a medičiek o rôzne špecializácie sa mení. Celkový nedostatok lekárov a lekárok preto vysvetľuje len časť problému, významným faktorom je aj zmena preferencií pre jednotlivé špecializácie.
Sila trhu – Ako posilniť jednotný trh EÚ na ďalších 30 rokov
Pri príležitosti 20. výročia členstva SR v EÚ je vhodné si pripomenúť, čo je ekonomicky najdôležitejšia súčasť členstva v EÚ. Je ním prístup slovenských podnikateľov na bezcolný jednotný trh.
Analýza objemu zákonov - odhalenie spiaceho potenciálu
Zložitosť administratívnych procesov a rýchlo sa meniaca legislatíva sú na Slovensku najvýznamnejšími problémami pri podnikaní. Tieto dve oblasti sa viac ako 10 rokov v meraniach Eurobarometra umiestňujú na prvých 2 priečkach, pred problémami s vymáhaním dlhov, daňovými sadzbami, infraštruktúrou, či korupciou.
Degrowth: zlá odpoveď na dôležitú otázku
Vo svete sa v médiách čoraz častejšie spomína nové hnutie menom degrowth. Po slovensky by sme ho mohli nazvať nerast. Cieľom tohto hnutia je riešiť aktuálne environmentálne výzvy prostredníctvom opustenia „paradigmy ekonomického rastu“.