Market Finesse 9/2024
Napriek relatívne krátkemu času – hovoríme o cca jednej generácii – si Slovensko od pádu komunizmu a rozdelenia Československa „odžilo“ svoje.
Prvá vláda pod taktovkou Vladimíra Mečiara zaradila vo všetkých oblastiach hneď po štarte spiatočku, ktorú sa podarilo opäť preradiť na jednotku prvej reformnej vláde Mikuláša Dzurindu. Jeho druhá vláda preradila dokonca aj na vyššie rýchlostné stupne a prijaté ekonomické reformy Slovensko katapultovali do periskopov veľkých zahraničných investorov. Bohatstvo krajiny a hlavne jej obyvateľov sa dá nadobudnúť dvomi spôsobmi – dlhodobým šetrením (ekonómovia tomu hovoria kumulácia kapitálu) alebo zahraničnými investíciami. Druhé menované je niečo ako skratka k prosperite. Potrebný kapitál k nám v krátkom čase prišiel spolu s veľkými zahraničnými firmami a benefity tejto skratky začali pociťovať nielen občania, ale rastúcimi daňovými výnosmi aj vláda. Úrody týchto reforiem dlhé roky zbieral aj Robert Fico so svojou prvou vládou, ktorý sa ich napriek veľkým sľubotechnickým rečiam pred voľbami v roku 2006 prakticky nedotkol. V roku 2010 nastúpila na „výkon moci“ Radičovej vláda, ktorej krátke trvanie zásadné zmeny nestihlo priniesť, musela totiž predovšetkým hasiť rekordné pokrízové deficity. A potom prišli ďalšie dve volebné obdobia, kedy premiér Fico akoby zabudol na zdroje prosperity z prvej dekády milénia a začal s ich pomalou dekompozíciou. Veľké očakávania od Matovičovej vlády sa nenaplnili, naopak, táto krátka etapa je spojená so živelným rozhodovaním a bezprecedentným nárastom verejných výdavkov a rastom deficitu (výhovorka Covid sa pri pohľade na iné krajiny rozpadá ako tlejúci papier). A teraz tu máme štvrtú vládu Roberta Fica, ktorá nielen rozkladá základné demokratické inštitúcie, ale akoby si za cieľ svojej križiackej výpravy dala paralyzovanie slovenského hospodárstva. Ako sme napísali po ohlásení tzv. konsolidačného balíčka: Jedna povodeň skončila, druhá začala. Daňová.
Hneď pri predstavení balíčka sme vyzývali všetkých novinárov, aby sa nedali nachytať a v žiadnom prípade nepoužívali v súvislosti s aktuálnym konsolidačným balíčkom slovné spojenie „ozdravenie verejných financií“. Namiesto znižovania výdavkov, ktoré vysoko a v rýchlom tempe predbehli príjmovú stranu rozpočtu štátu, totiž dostávame významné zvýšenie daní. Vyššie dane síce znížia deficit, v žiadnom prípade však nie zdravie verejných financií. Vyššie dane budú naďalej financovať neefektívne a neadresné výdavky, presne tak ako doteraz.
Slovenská vláda je majstrom v rozdávaní. Málo sa hovorí o tom, že v podiele výdavkov verejných financií na HDP sme sa vyrovnali napr. škandinávskym krajinám sociálneho blahobytu. Tieto krajiny bohatstvo na financovanie sociálnych politík tvorili dlhé dekády. Naša vláda sa k nemu chce predaniť. Je to akoby ste sa pokúšali zodvihnúť vedro, v ktorom stojíte.
Balíček obsahuje zvyšovanie existujúcich daní, ale aj zavádzanie nových. Najväčšou zlobou celého konsolidačného balíčka a hrozbou do budúcna je daň z finančných transakcií. Vláde stačí zvýšiť sadzbu o 0,05 % (prevody), resp. 0,1 % (výbery z bankomatu) a bum, vyberie od vás ďalších 80 miliónov eur. V deň predstavenia balíčka sa z nej pri sadzbe 0,35% malo spolu vybrať 610 miliónov eur, o deň neskôr (!) po zvýšení na 0,4% už 690 miliónov eur. Čo vláde zabráni o pol roka alebo o rok zvýšiť sadzbu o ďalšiu desatinku? Alebo nebodaj celý percentuálny bod?
Historické okienko - o tejto dani politici (aj z pravého spektra) hovorili už v roku 2006 ako o lieku na efektívny výber peňazí, pred ktorým sa nedá ujsť. Už vtedy sme im hovorili presne toto: maličká parametrická zmena bude mať obrovské dopady. Pokušenie politikov vybrať od vás viac peňazí je nekonečné.
Konsolidačný balíček je hlavnou témou tohto čísla Market Finesse. Okrem jeho kritiky sme prezentovali aj riešenia a identifikovali sme možné úspory, vďaka ktorým sa dali verejné financie sanovať bez akéhokoľvek zvyšovania daní.
Naopak, pri pohľade na okolité krajiny je zjavné, že v záujme zachovania konkurencieschopnosti slovenského hospodárstva, rastu miezd a vytvárania dobrého prostredia na podnikanie má byť recept opačný. Škrtať v neefektívnych výdavkoch, deregulovať a dane znižovať.
Prajem vám inšpiratívne čítanie,
Richard Ďurana
Market Finesse 9/2024 si môžete prečítať alebo stiahnuť ako PDF tu.