Príbeh dotácie Cargu
Pred
rokom a pol sa situácia v Cargu zhoršila natoľko, že jej musela byt
poskytnutá dotácia 166 mil. €. Od tejto megadotácie (falošne nazvanej
návratná finančná výpomoc) by sa dalo očakávať aspoň čiastočné navýšenie súvahy,
teda, že sa premietne do navýšenia aktív. Realita je však taká, že aktíva medziročne
poklesli!
Znamená to, že sa celá
premietla len do zmeny štruktúry pasív. 37 mil. € sa de facto použilo na zníženie
ostatných existujúcich záväzkov a zo 127 mil. jednoducho vznikla strata. Všetky
tieto peniaze teda boli „prejedené“ a ani € sa nepoužilo na zvýšenie
hodnoty firmy. Túto stratu a neuhradené straty z minulých rokov (spolu
175 mil. €) bude nutné skôr či neskôr riešiť. Odpustenie poskytnutej pôžičky
bude pravdepodobne nemožné, lebo by bolo EÚ označené ako nedovolená pomoc (pozn.
ako nedovolená pomoc bude možno označená už len samotná pôžička). Cargo sa
dostalo do situácie, keď bude musieť byť každoročne sanované zo štátneho rozpočtu,
pretože aj malé váhanie zo strany štátu v podobe odmietnutia ďalšieho
financovania mu môže nadobro zamknúť dvere ku komerčným pôžičkám. Firma
v takejto kondícii bez ochrannej ruky štátu by mala prístup k úverom veľmi
obtiažny, ak nie nemožný. Už teraz nereálne splácanie poskytnutej pôžičky štátu
sa v tomto svetle javí ako banálny problém v porovnaní s tým, čo
Cargo čaká v najbližšej dobe. Predpokladané vytvorenie rovnako veľkej
straty aj v tomto roku v kombinácii s neschopnosťou získavať
zdroje u komerčných subjektov bude musieť štát riešiť vo veľmi krátkom
čase z peňazí daňových poplatníkov. Toto je cena za ponechanie si majetku v (účtovnej) hodnote 786 mil. €. Stojí
za to pripomenúť si to, čo ku Cargu povedali, tí, ktorí mohli rozhodnúť
o privatizácii dnes vysoko stratového podniku.
Róbert
Fico, predseda SMER-SD:„Nesúhlasíme s takým riešením, aby prišli o prácu ľudia
len preto, že hospodárska kríza znižuje výkony tejto spoločnosti,"
Toto riešenie už prináša prvé ovocie, pričom je otázne, kvôli čomu teda
má Cargo za posledný rok menej o 622 zamestnancov.
Vyjadrenia
politikov a analytika Petra Staněka počas pripravovanej a neskôr
zastavenej privatizácii Carga z roku 2006 boli pred poldruha rokom úsmevné.
Štátne Cargo poskytlo ďalší argument proti tvrdeniu, že výmena manažmentu
dokáže zachrániť štátom vlastnený moloch. Neschopnosť priznať zlyhanie však
môže mať finančne nákladné následky.
Róbert
Fico, predseda SMER-SD:"Nebudeme nikdy podporovať žiadne kroky a
žiadnu legislatívu, ktorá pomáha pravicovej vláde predávať štátny
majetok,"
Ako vidno, len
pár rokov môže stačiť na to aby bol štátny majetok nenávratne zničený až natoľko,
že nebude čo predávať.