Zdieľaná ekonomika ide ďalej
Zdieľaná ekonomika, tak ako sme o nej písali na iných miestach, sa niektorým ekonómom nepozdávala. Nepáčilo sa im, že zdieľaná ekonomika nie je dosť zdieľaná. V zmysle, že v zdieľaní sa objavuje prostriedok výmeny - peniaze a pre niektorých sa z toho stal spôsob, ako si pravidelne privyrábať. Dobre to vidieť napr. v prípade Uberu, kedy ľudia jednoducho nezdieľajú svoje auto na ceste z bodu A do bodu B, ale idú z bodu A do bodu B „len“ s úmyslom odviesť niekoho iného – a zarobiť na tom. Títo ekonómovia prišli s označením „access economy“, aby tieto služby rozlíšili od tej skutočnej zdieľanej ekonomiky.
Odvtedy prišiel Uber s niekoľkými vylepšeniami, ktoré museli aj v očiach týchto kritikov priblížiť Uber k zdieľanej ekonomike. Prvým bol UberPool, ktorý umožňuje zdielať jazdu viacerým ľudom, ktorí sa vôbec nepoznajú, ale ktorí náhodou idú rovnakým smerom. Nielen, že to šetrí zdroje, zmenšuje premávku v preplnených uliciach, znižuje znečistenie a problém s parkovaním, ale samotní zákazníci sa zvezú o polovicu lacnejšie. Túto službu nájdete napr. v Los Angeles, New Yorku, Bostone, Austine, Paríži, či v Indii. Uber samozrejme nie je jediná spoločnosť. Obdobný produkt ponúka aj Lyft a to tzv. LyftLine a nová spoločnosť Split, ktorá funguje momentálne len vo Washington D.C.