Najvyšší súd rozhodol, že vodiči Uberu sú jeho zamestnanci. A otvoril tak Pandorinu skrinku
Najvyšší súd vo Veľkej Británii rozhodol, že vodiči Uberu sú jeho zamestnanci. To znamená, že budú nútení si nakúpiť drahé výdobytky štátneho blahobytu. V momente, keď vodič naštartuje auto a zapne aplikáciu, bude okrem benzínu platiť aj za materské dávky, nemocenské „poistenie“ alebo platenú dovolenku. A samozrejme sa naňho bude vzťahovať od prvej minúty minimálna mzda – bez ohľadu na to koho a kam odvezie a aký je dopyt na platforme.
Ako sa streliť do nohy a bolesť nechať pocítiť iných
Príklad Kalifornie ukazuje, aká nezmyselná dokáže regulácia byť
Koronavírus nezasiahol len našu imunitu a zdravotníctvo, ale aj našu prácu a ekonomiku. Nikde to nebolo také zreteľné ako v USA, kde prišli o prácu desiatky miliónov ľudí. Čo sa nimi stalo? Časť si našla iné zamestnanie, časť osekala výdavky a ostala žiť z úspor, časť prežíva z dávok. Ale sú aj ľudia, ktorým nestačili dávky, nemali úspory a nenašli si zamestnanie. Aká možnosť ostala pre nich?
Šifry bez povolenia
Šifrovacia aplikácia Threema má o reklamu na Slovensku postarané. Nebyť babráctva jej používateľa, kauza desaťročia by možno uviazla v mŕtvom bode. Asymetrické šifrovanie je pevnosť, ktorú len veľmi ťažko dobiť.
Ako nezabíjať inovácie reguláciami: medzinárodná konferencia o zdieľanej ekonomike
Zdieľaná ekonomika spôsobila revolúciu v poskytovaní služieb. Umožnila oživenie nevyužívaného kapitálu, pomocou reputačných mechanizmov vytvára tlak na zlepšovanie kvality služieb a vytvorila nové možnosti privyrobenia si. Napriek mnohým benefitom, ktoré prináša pre poskytovateľov ako aj spotrebiteľov, vznikli konflikty medzi tradičnými poskytovateľmi služieb a platformami zdieľanej ekonomiky. V niekoľkých krajinách sa tieto konflikty žiaľ skončili zákazom činnosti týchto služieb.
Pozvánka: Ako nezabíjať inovácie reguláciami?
INESS organizuje 19. júna v bratislavskom Hoteli Tatra medzinárodnú konferenciu o zdieľanej ekonomike. Vystúpia poprední domáci a zahraniční experti, ktorí budú v dvoch blokoch diskutovať o problematike regulácie zdieľanej ekonomiky a jej budúcnosti na Slovensku.
Zákaz je najľahšia aj najhoršia regulácia
Regulátor nebol za takmer tri roky schopný dohnať tempo zmien v rámci zdieľanej ekonomiky. Črtá sa ale návrh zákona, ktorý by podporil inovácie a najmä umožnil zákazníkom cestovať komfortne a flexibilne.
Regulácie stoja peniaze. Nie všetky majú aj hodnotu
Regulácie by tu nemali byť na to, aby boli. Aj regulácie by mali mať svoju presne zadefinovanú úlohu. A malo by sa skúmať, či a s akými nákladmi túto úlohu napĺňajú. Napríklad regulácie taxikárov sú na to, aby zabezpečili, že zákazník dostane kvalitnú a bezpečnú službu.
Neodplašme Uber a Taxify zo Slovenska
Ako zladiť technológie 21. storočia so starými pravidlami, aby nám príležitosti nepretiekli pomedzi prsty?
Prečo sa aj ty musíš zapojiť do zdieľanej ekonomiky a prísť na seminár do Mojmíroviec
Zdieľanie vecí nie je v zásade nič nové. Už aj naše prababky zdieľali. Mali na to dva dôvody. Žili v menších komunitách, kde každý každého poznal, a tak si mohli dôverovať. Druhým dôvodom bola chudoba. Nie každý na dedine mohol mať koňa a pluh a tak si ich zdieľali.
Nezamýšľané dôsledky a zdieľaná ekonomika
Najhorúcejšou témou posledných týždňov je klasifikácia pracujúcich na platformách zdieľanej ekonomiky. Súd v Londýne potvrdil rozhodnutie, že vodiči Uberu majú byť zamestnanci. Čo nedáva príliš zmysel, ak si uvedomíme, že Uber svojím vodičom nehovorí kedy, koľko ani kde majú pracovať.