Diaľničná e-známka: Celé zle
To, že verejná správa potrebuje elektronizáciu ako soľ, je nespochybniteľné. Pretrvávajúci systém „lajstier“ ako z 19. storočia v časoch, keď už aj automechanik Jožo z vedľajšej ulice má online správu zákazníckych vozidiel, je smutnou demonštráciou reálnych schopností verejnej správy, ktorá si osobuje výsostné právo spravovať zdravotnícky, vzdelávací, či súdny systém.
No zle spravená elektronizácia má podobný efekt, ako keď nahradíte koňmi ťahaný rebriniak automobilom s kockatými kolesami. Crème de la crème nedotiahnutých riešení je elektronická diaľničná známka, ktorá je v platnosti od začiatku tohto roka.
Niečo na nej nefunguje vôbec. Konkrétne systém identifikovania, spracovania a trestania priestupkov. Teda vlastne to hlavné, prečo bol systém zavedený (netvárme sa, že pohodlie občana-vodiča bolo na prvom mieste...). Ale o tom, ako sa dá za veľa miliónov spraviť polofunkčný systém, popísali iní už nejednu stránku.
Niečo je tam zase nelogické. Napríklad to, že „ročná“ diaľničná známka v skutočnosti môže byť pokojne len mesačná, pretože miesto technického roka (tj. 12 mesiacov od dátumu zakúpenia) sa používa (predĺžený) kalendárny rok, teda platnosť do 31. januára. To malo zmysel pri farebne odlíšených papierových známkach, pri elektronických sa dôvody hľadajú ťažko. Návrh zmeniť to mala súčasná vláda Roberta Fica na stole, ale skončil v koši. Ale Maďari to majú tiež tak, tak prečo byť lepší. Tí však aspoň majú aj (lacnejšie) regionálne známky.
Nelogický bol aj pôvodný model pokutovania, ktorý sa našťastie už zmenil. Znamenal totiž, že za každý deň na diaľnici bez známky ste mohli vyfasovať pokutu 300 eur, takže celková suma mohla dosiahnuť mnoho tisíc eur. Že kto si plní povinnosti, nemá sa čoho báť? Tak pozor, dostávame sa k ďalšej charakteristike: na Slovensku sa všetko robí čiastkovo.
Hoci na dopravný inšpektorát chodíte stále len na svoj okres a nosíte papiere, už nejakú dobu existuje „Národná evidencia vozidiel“, v ktorej sú zapísané všetky automobily so slovenskými EČV. Myslíte, že niekoho napadlo prepojiť túto evidenciu s databázou diaľničných známok? Ale kdeže!
Ak napríklad zmeníte trvalý pobyt do iného okresu, musíte do toho okresu prehlásiť aj svoje vozidlo (nepýtajte sa ma prečo). To znamená nové EČV – a ako sa páruje diaľničná známka s vozidlom? Hádate správne, podľa EČV. Žiaden systém zmenu nikde nenahlási, takže potrápite pumpára, alebo zamierite na stránku eznamka.sk.
Tam síce nájdete sekciu „Zmena údajov v evidencii úhrady diaľničnej známky“, kde nepodlinkovaný (?!) text odkazuje na „portál“. Po chvíli hľadania nachádzate onen portál, naklikáte žiadosť o zmenu údajov a odošlete. Samozrejme, nie sme v 21. storočí a nemáte žiaden vlastný účet, kde by ste len zmenili údaj o EČV, ale musíte k žiadosti ponahrávať naskenované techničáky, či bielu kartu.
Ak ste z toho celí nesvoji, zavoláte na infolinku, kde dostanete informáciu, že vybavenie žiadosti môže trvať do troch dní a „neodporúča sa zatiaľ jazdiť po diaľnici“. Takže ak ste si vzali dovolenku a išli prihlásiť nové vozidlo napríklad z Bratislavy domov do Svidníka, nazad sa môžete preventívne vracať po okreskách. Našťastie, skúsenosť zatiaľ ukazuje, že spracovanie trvalo do hodiny.
Ale čo ak ste na povinnosť nahlásiť zmenu EČV zabudli? Na Dopravnom inšpektoráte vás na to neupozornia, keďže sa ich to netýka, musíte sa spoliehať len na vlastnú hlavu. Ak sa vám podarilo zabudnúť, alebo ste jednoducho nemali čas okamžite skenovať dokumenty, či hľadať obslužné miesto (väčšinou nejaká benzínka), môžete len dúfať, že sa vám to prepečie bez pokuty 150 eur. Na infolinke vám totiž v tejto veci nikto neporadí.
Čerešničkou na známkovej torte je aplikácia eznamka. Jej priemerné hodnotenie 2,1/5 na Google Play z nej robí jednu z najhoršie hodnotených mobilných aplikácii slovenského internetu. Posledná aktualizácia z februára 2016 napovedá, ako intenzívne sú na nej opravované chyby.
Ale čo by ste nechceli za 14+ miliónov eur?