Nie, holandské vlaky nepoháňajú veterné turbíny
„Holandská národná železničná spoločnosť Nederlandse Spoorwegen (NS) oznámila, že všetky jej vlaky jazdia od začiatku tohto roka výhradne na elektrickú energiu vyrobenú veternými turbínami,“ napísali pred pár týždňami médiá.
Podobne sa pridávajú aj iné spoločnosti, ako Google. Že to nie je o moc viac ako marketingový ťah, pekne popísal komentár na portáli ZeroHedge. Tí, ktorým nie sú neznáme základy fungovania výroby, prenosu a distribúcie elektriny, môžu rovno preskočiť na zaujímavejší článok, napríklad tento. Ostatným ponúkam krátke zhrnutie.
Špecifikom elektriny ako komodity je oproti komoditám ako ropa, alebo železo to, že sa musí spotrebovať v momente svojho „vyťaženia“. Možnosti jej uskladnenia, napríklad v batériách, alebo prečerpávacích elektrárňach, sú obmedzené, drahé a technicky limitované prenosovou sieťou.
Pri komoditách odlišujeme účtovnú a fyzickú formu. Na svojom počítači v petržalskom paneláku môžete zobchodovať tisíce barelov ropy z Afriky do Ázie, fyzickú dodávku však musia vykonať tankery a ťahače cisterien. Pri elektrine je tento rozdiel však oveľa výraznejší, keďže na rozdiel od oceánov a diaľnic podlieha „premávka“ v prenosovej sieti oveľa prísnejším pravidlám. To znamená, že nie je elektrina, ale elektrina tu a teraz.
Tým sa dostávame k holandským vlakom. Museli by mať veternú turbínu namontovanú priamo na lokomotíve, čím by vzniklo zaujímavé perpetuum mobile. Alebo mať vlastnú sadu drôtov vedúcich do veterného parku, vďaka čomu by ale musel vlak zastaviť, vždy keď prestane fúkať vietor. V realite tieto vlaky musia odoberať elektrinu zo siete. Aby to bolo možné, musia odoberať aj elektrinu z plynových elektrární, ktoré tvoria väčšinu produkcie v krajine. Bez toho, aby tieto elektrárne udržiavali v sieti stabilitu (v podobe udržiavania frekvencie), by žiaden vlak nevyrazil. Ak by sa všetci spotrebitelia rozhodli, podobne ako holandský vlakový dopravca, nakupovať elektrinu iba z OZE, elektrická sústava by prestala fungovať.