Biele na bielom
Verejná sféra je plná zaujímavých príkladov, ako v čase krízy a šetrenia vynaložiť prostriedky daňových poplatníkov na zbytočné výdavky. Špecifickým spôsobom míňania je objednávka nového loga pre štátnu inštitúciu, samozrejme aj s príslušnou dokumentáciou od grafického štúdia, bez ktorej by nové logo nemohlo byť. Na Slovensku sa od roku 2009 vyskytlo už niekoľko inštitúcií, ktoré nevyhnutne potrebovali zmeniť svoje poznávacie znamenie, a to za nemalé peniaze.
Najčerstvejším príkladom, na ktorý upozornilo Plus 7 dní, je Slovenské národné divadlo, ktoré malo svoje logo niekoľko rokov, kým nový riaditeľ marketingu nezistil, že zelená farba štvorčeka je nevhodná a treba ju zmeniť za bielu. Zdôvodnenia boli viac umeleckého ako praktického charakteru. Podľa riaditeľa SND Chudovského biela navodzuje éterické pocity čistoty, slobody a nevinnosti.
Menej éterická bola suma, ktorú divadlo, zápasiace s mínusovým rozpočtom za redizajn loga zaplatilo. Podľa týždenníka Plus 7 dní dostala spoločnosť IQ Design Studio 5 640 eur. Konkrétne sa zmena týkala kolónky baletu. Tá dostala bielu farbu a štvorce si vymenili poradie. So zelenou farbou boli údajne problémy, zamestnanci divadla však hovoria o súčasnej problémovej bielej, pre ktorú sa musel vyvinúť sivý tieň, aby ju vôbec bolo vidno.
Podľa zistení A. Lučaiovej z Plus 7 dní, náklady na redizajn a úpravu loga vyšli na 1 500 eur, zmena dizajnového manuálu 200 eur, marketingová komunikácia 800 eur a administratívne tlačoviny 600 eur. Nejasnou položkou zostali administratívne tlačoviny, pretože na každé predstavenie sa vyrábajú vždy nové letáky. Firma IQ Design Studia priznala, že nešlo o žiadnu výrobu konkrétnych tlačovín, iba o zadefinovanie zásad. Tieto zásady sa ale už raz definovali, boli súčasťou pôvodného manuálu. Podľa divadla bola potrebná aj celková zmena propagácie SND a riešenie umiestnenia loga na rôznych materiáloch a nosičoch. Ďalšou organizáciou, ktorá inovovala, bol Ústav informácií a prognóz školstva. Ten si v tomto roku dal vypracovať za 9 dní nové logo a súvisiace podklady za viac než osemtisíc eur. Logo údajne ústav stále nemá.
To, že kúpa predraženého loga a príslušnej dokumentácie k nemu nie je vo verejnej sfére ničím novým, dokazuje aj prípad Ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja. Rezort si ešte v marci 2009 počas „nástenkového tendra” objednal 3 predražené logá na propagáciu svojho operačného programu spolu za 182 566 eur. Najdrahšie logo ministerstva výstavby stálo 85 300 eur , išlo o logo pre regionálny operačný program. Spomenuté výdavky na nové logá štátnych inštitúcií považujeme v súčasnej situácii za zbytočne vynaložené. Informácie o nich si môžete nájsť aj v databáze Plytvania štátu.