Neživte v sebe predstavu, že živíte najmä Rómov

Každé piate euro dostane starobný dôchodca. Na železnice a diaľnice dávame takmer 7-krát viac zdrojov, ako na rodinné prídavky. Na podporu farmárov ide 3-krát viac, ako na dávky v hmotnej núdzi. I napriek tomu si mnohí na Slovensku myslia, že finančná podpora rómskych komunít je hlavnou príčinou vysokých daní a dieru vo verejných rozpočtoch je možné odstrániť ich škrtnutím. 

Neživte v sebe predstavu, že živíte najmä Rómov

Nie je to tak. Tento rozšírený stereotyp nazývame rómsky mýtus, pretože sa zakladá na nepravde a pripisuje sa mu zázračná sila v liečení verejných financií. 
Cieľom tohto článku a publikácie venovanej tejto téme je uviesť fakty o výdavkoch na sociálne dávky pre Rómov na správnu mieru. Mýtus zbavený „zázračnej“ sily umožní sústrediť sa na podstatu problému.

YouTube video venované tejto téme.

Stereotypy

Štúdia RÓMOVIA a sociálne dávky

1. Rodiny s viac ako 3 deťmi poberajú na dávkach v hmotnej núdzi a príplatkoch necelých 27 mil. eur ročne. Jedná sa o rovnakú sumu, akú vláda vyčlenila na stavbu Národného futbalového štadióna. 

2. Fiškálne náklady vyplácané do okresov s dvomi tretinami rómskej populácie tvoria 2,2 % verejných výdavkov (578 mil. eur). To je približne suma, ktorú podľa portálu plytvanie.sk štát každoročne neefektívne vynaloží pri verejnom obstarávaní alebo verejných transferoch.

3. Vo forme dávky v hmotnej núdzi a príplatkov sa ročne všetkým poberateľom vypláca približne 270 mil. eur, čo predstavuje necelé 1 % všetkých verejných výdavkov. 

4. Rodiny s viac ako 3 deťmi poberajú prostredníctvom prídavku na dieťa a rodičovského príspevku 45 mil. eur ročne. Podobne ako v prípade dávky v hmotnej núdzi sa jedná o kvapku v mori verejných financií, keďže len v roku 2014 chýba štátu k vyrovnanému rozpočtu 45-násobok tejto sumy. 

Napriek zažitým stereotypom štúdia vyvracia mýtus, že Rómovia sú problémom verejných financií Slovenska. Celkové ročné fiškálne náklady „rómskych“ okresov nedosahujú ani jeden a pol mesiaca výdavkov Sociálnej poisťovne na starobné dôchodky, pričom zdroje vyplácané mnohodetným rodinám sú ešte marginálnejšie, dosahujúce len zlomok tejto sumy. Rómska problematika preto nie je fiškálnym ale sociálnym problémom, a v tejto rovine treba hľadať aj jej riešenia.

Publikáciu môžete získať v INESSe, alebo si ju zadarmo stiahnuť tu

Zverejnenie videa a štúdie vyvolalo desiatky reakcií. Veľká časť z nich vyplývala z nedorozumenia, či neochoty čítať štúdiu. Jej cieľom a cieľom videa nebolo povedať, že problém neexistuje, ale že vysoké dane, či deficit máme z iných dôvodov. Mnohé z reakcií nám pomohli pochopiť, že stereotypov vo vnímaní Rómov je viac. Zhrnuli sme preto naše odpovede na najčastejšie výhrady do tohto textu: Mýty o rómskom mýte stiahnuť tu (text je súčasťou aj elektronickej verzie štúdie).

 

Metodika

Slovenské úrady neevidujú poberateľov sociálnych dávok a transferov podľa ich etnicity. Presnú sumu jednotlivých dávok a prídavkov, ktorých príjemcami sú Rómovia, resp. rómske rodiny, preto nie je možné zistiť. Z tohto dôvodu sme zostrojili metodiku, ktorá verejnosti prináša kvalifikovaný odhad, a vnáša viac svetla do diskusie o rozsahu čerpania sociálnych dávok slovenskými Rómami.

Výsledkom je zavedenie troch kategórií, ktorým sa v štúdii venujeme. Sú nimi skupiny „mnohodentné rodiny„, „15 okresov“ a „20 okresov“:
1. Za mnohodetnú rodinu považujeme rodinu, ktorá má 5 a viac detí. Mnohodetné rodiny sa často zvyknú v širokej verejnosti spomínať ako typický príklad rómskej rodiny odkázanej na sociálny systém. Zaujímalo nás preto, aké sú skutočné náklady čerpania dávok týmito rodinami na verejné financie. V záujme transparentnosti štúdie sme naše zistenia prepočítavali aj pre kategóriu rodiny so 4 a viac deťmi.

2. „15 okresov“ zahŕňa tie okresy, v ktorých sa nachádza aspoň 1 000 detí v rodinách s 5 a viac deťmi. Sú to teda okresy s najvyšším počtom mnohodetných rodín.

3. „20 okresov“ zahŕňa okresy s najvyšším počtom obyvateľov rómskeho etnika. Zdrojom tohto rozdelenia je Atlas rómskych komunít. Na jeho základe môžeme konštatovať, že v týchto okresoch žijú viac ako 2/3 rómskej populácie na Slovensku (271-tisíc z 403-tisíc). Skupina „20 okresov“ zároveň zahŕňa všetky okresy, v ktorých podiel rómskeho etnika na celkovej populácii presahuje 20 %. 

 

Metodika:

Dávka v hmotnej núdzi – o vyplatených dávkach v hmotnej núdzi (vrátane príplatkov) vedú Úrady práce presnú evidenciu rozdelenú na základe počtu detí poberateľa, a aj na základe okresu, v ktorom boli vyplatené. Tieto údaje pre všetky pozorované skupiny („mnohodetné rodiny“, „15 okresov“, „20 okresov“) preto možno považovať za presné.

Prídavok na dieťa – o prídavku na dieťa vedú Úrady práce presnú evidenciu na základe počtu detí poberateľa, a aj na základe okresu, v ktorom sa prídavok poberá. Tieto údaje pre všetky pozorované skupiny („mnohodetné rodiny“, „15 okresov“, „20 okresov“) preto možno považovať za presné.

Rodičovský príspevok – o vyplatení príspevku vedú Úrady práce evidenciu rozdelenú na základe okresu, v ktorom poberateľ príspevok poberá. Údaje pre skupinu „15 okresov“ a „20 okresov“ sú preto presné. Pri výpočte sumy vyplatených príspevkov „mnohodetným rodinám“ sme predpokladali, že podiel mnohodetných rodín čerpajúcich príspevok je rovnaký ako podiel pripadajúci na „15 okresov“ v celoslovenskom porovnaní.

Príspevok pri narodení dieťaťa – platí rovnaká metodika ako pre rodičovský príspevok.

Príplatok k príspevku pri narodení dieťaťa – o vyplatení príplatku vedú Úrady práce evidenciu rozdelenú na základe okresu, v ktorom poberateľ príplatok poberá. Údaje pre skupinu „15 okresov“ a „20 okresov“ sú preto presné. Mnohodetné rodiny nemôžu byť poberateľmi príplatku, keďže sa vypláca len na prvé 3 narodené deti.

Invalidný dôchodok – o vyplatení invalidného dôchodku vedie Sociálna poisťovňa evidenciu rozdelenú na základe okresu, v ktorom poberateľ dôchodok poberá. Údaje pre skupinu „15 okresov“ a „20 okresov“ sú preto presné. Pri výpočte sumy vyplatených dôchodkov „mnohodetným rodinám“ sme predpokladali, že podiel mnohodetných rodín čerpajúcich dôchodok je rovnaký ako podiel pripadajúci na „15 okresov“ v celoslovenskom porovnaní. Predpokladali sme, že v každej mnohodetnej rodine žijú dvaja potenciálni poberatelia dôchodku, odhad preto môže byť nadhodnotený.

Invalidný dôchodok z mladosti – o vyplatení invalidného dôchodku vedie Sociálna poisťovňa evidenciu rozdelenú na základe okresu, v ktorom poberateľ dôchodok poberá. Údaje pre skupinu „15 okresov“ a „20 okresov“ sú preto presné. Vzhľadom k nízkemu počtu poberateľov tohto dôchodku (7 800 poberateľov) je odhad jeho čerpania mnohodetnými rodinami na Slovensku problematický a nepresný. V záujme jednoduchosti a prehľadnosti preto predpokladáme, že počet poberateľov v mnohodetných rodinách je totožný s počtom poberateľov v skupine „15 okresov“ (tj. 2 215 poberateľov).

Dáta, údaje, a finančné vyčíslenia zodpovedajú roku 2012 (posledné dostupné údaje v čase písania publikácie), pokiaľ nie je uvedené inak.

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards