Tri druhy javov – hromy, neporiadok a slovenčina
Veľmi krátke intelektuálne dejiny evolúcie, priznajme si, že máme problém.
Úspešné príklady vzdelávania chudobných detí
Slovenské školstvo má problém vzdelávať deti postihnuté generačnou chudobou. Máme 50 škôl, kde sa 20-tisíc detí nenaučí ani základné gramotnosti. Potvrdzujú to aj PISA výsledky, podľa ktorých má u nás socio-ekonomické zázemie silný vplyv na výsledky detí. Netreba si klamať, je to náročná úloha. Ale nie je nevyriešiteľná. Slovensko nie je jediná krajina na svete, kde existuje tento problém. Množstvo projektov a experimentov v zahraničí ukázalo, čo funguje a čo nie.
Veľa partizánov, ale žiadne impérium: preto potrebujeme konsolidáciu a špecializáciu
Rekapitulácia: ľudia nie sú ťažné zvieratá. Bič na nich nefunguje. Ak chcete z ľudí dostať maximum, potrebujete mať správne nastavené incentívy (dlhodobý horizont plánovania) a iniciatívu (tlak na neustále zlepšovanie). Tieto môžu následne viesť k investovaniu.
Ako PISA výsledky môžu skresľovať realitu o našom školstve
Celkové hodnotenie slovenských žiakov vyznieva trochu inak, ak sa ho pokúsime rozmeniť na drobné.
Ministerstvo školstva prekvapilo, že prekvapilo pozitívne
V programovom vyhlásení vlády minister školstva ukázal, že neplánuje len kúriť, svietiť a prinajlepšom pokračovať v rozbehnutej obsahovej reforme, ale že má aj svoje návrhy a predstavy, kam by sa malo školstvo uberať. A z toho, čo sa v dokumente píše, to vôbec nemusí byť k horšiemu.
Tri úspešné príklady jednej reformy
Ako tri decentralizované reformy v New Orleans, vo Washingtone, D. C., a v Denveri zmenili školstvo na lokálnej úrovni.
Volebné programy v školstve: žiadna výhra, len povinná jazda
Nerobme si ilúzie. Volebné programy politických strán nerozhodujú o volebných výsledkoch. Ale vedia čo to napovedať o schopnostiach a ochote zvolených zástupcov prinášať riešenia. Volebné programy aspoň čiastočne odzrkadľujú to, aké nápady a nástroje si politici nabalili do svojej brašne. Čo majú nachystané na vládnutie. No a v prípade školstva sú brašne preplnené balastom.
Digitalizácia škôl: ďalšia obeť mikromanažmentu
Vo svete sa aktuálne rieši, či dokáže digitálne vzdelávanie nahradiť analógové. Budú digitálni tútori vytvorení umelou inteligenciou kvalitnejší ako učitelia z mäsa a kostí? Dokážu sa deti učiť z tabletov tak ako zo starých dobrých papierových kníh? Toto sú otázky, na ktoré sa hľadajú odpovede a zatiaľ vôbec nie je jasné, že digitálna revolúcia vo vzdelávaní je automaticky krok k lepším vzdelávacím výsledkom.
Reforma školstva porušila základné pravidlo
To, že na Slovensku prebieha obsahová reforma školstva, nie je dôvod na prázdniny. Kvalitné vzdelávanie je ešte v nedohľadne a samotná reforma bude čeliť mnohým problémom.
Ako zmierniť problém nedostatočných výsledkov vo vzdelávaní: Autonómia a zodpovednosť
Jednou zo základných úloh vzdelávania je poskytnúť základnú úroveň gramotnosti. Veľkým problémom je, že pre určitú časť detí verejné vzdelávanie v tejto úlohe zlyháva. Ide o takzvaných zaostávajúcich žiakov.