Otráviť svojho zákazníka

 Na tvrdení, že domáca strava je lepšia ako kuraco-prsno-broskyňové menu či prefabrikát z rýchleho občerstvenia, sa zhodne veľká časť čitateľov. Zároveň je množstvo nezamestnaných, z ktorých skoro každý má kuchyňu a zároveň (obzvlášť tí starší) vie variť. Prečo teda ako huby po daždi nevznikajú ponuky domácej krkovičky s kapustou, ktorú by ste si vyzdvihli cestou z práce? Pretože úradníci sú presvedčení, že prvoradým záujmom takéhoto podnikateľa je otráviť svojho vlastného zákazníka. Čo na tom, že drvivá väčšina ľudí varí vo vlastnej kuchyni pre seba a svoje deti a končí sa to bez gastroenteritidických príhod. Ak by chceli spraviť to isté za malý poplatok, museli by si pripraviť tisíce na vybudovanie či prenajatie zariadenia podľa predpisov a hodiny vypĺňania hygienických formulárov.

Otráviť svojho zákazníka
Politici a úradníci vo všetkých štátoch radi vytvárajú dojem, že potrebujeme ich činnosť na to, aby sme boli zdraví a šťastní. Mark Stambler v LA začal doma piecť francúzsky chlieb a ten sa stal v jeho okolí čoskoro tak populárny, že ho začal predávať. Až do momentu, keď o jeho úspechu napísali článok v The LA Times a prilákali tak pozornosť miestnej hygieny. Úradníci okamžite zakázali obchodom odoberať jeho produkty a k nemu samému domov chodili kontrolovať, či nepokračuje v tejto protispoločenskej činnosti. 
 
Našťastie Mark sa rozhodol nevzdať a s pomocou lokálneho politika pripravil zmenu zákona, tzv. Cottage Food Law, ktorá nakoniec prešla kalifornským zhromaždením. Zákon umožňuje založiť si domácu produkciu jedla po zaslaní registrácie (online) a absolvovaní kurzu (online). 
 
Zákon síce dáva len relatívnu slobodu (nemožno používať niektoré ingrediencie, ktoré sú označené ako „rizikové“), ale predstavuje významný posun. Umožnila legálne predávať doma vyprodukované jedlo čo využil nielen Mark, ale behom jediného roka aj 1200 ďalších drobných producentov naprieč Kaliforniou. 
 
INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards