Jeff Bezos o inováciách
Jeff Bezos poskytol nedávno interview pre taliansky denník La Repubblica. Na otázku editora Massimo Russoa, ktorý sa spýtal „Aký je recept na inovácie?“, dal fenomenálnu odpoveď:
„Jednoducho: zvýšiť spokojnosť našich zákazníkov. Aby niečo bolo naozaj inovatívne, tak inovácia musí byť prijatá zákazníkmi. Ak si to oni nevyberú, ak budú preferovať zastaraný spôsob fungovania, tak to nie je inovácia. Milujeme inovovanie a sme ochotní neuspieť. Skutoční víťazi, ako napr. Kindle a AWS, pokryjú všetky straty. Neúspech je nákladný, trápny, nechcený. Vo viacerých kultúrach sa môže stať dôvodom odmietnutia alebo vyhodenia z práce. Inovovať a neuspieť je jedno a to isté. Nemôžeme chcieť jedno bez druhého.“
Prišlo mi to ako úchvatná odpoveď, pretože Bezos hovorí veľmi jasne niečo, čo chýba väčšine ľudí, ktorí o inováciach iba tárajú. Inovácia nie je o technologickom progrese per se (pozn. samom o sebe), tiež to nie je „nová vec“ per se. Je to o tom, čo Deirdre McCloskey nazýva „trhom testovaný progres“, a táto trhom testovaná časť inovácie nie je triviálna. Transformovať novú technológiu na prostriedok lepšieho uspokojenia dopytu spotrebiteľov nie je triviálne. Nie je to „posledným krokom“ inovácie. Je to jeho podstata. Inovácia je o „produkte“ a „produkty“ sú o službe ľudským potrebám a túžbam, nie je to len o robení niečoho, čo doposiaľ robené nebolo.
Celý rozhovor je veľmi dobrým čítaním. Bezos rozpráva o kolonizácii vesmíru, jeho malej role v Star Trek Beyond, jeho svadbe a Donaldovi Trumpovi. Bohužiaľ je v taliančine.
Ako prvý zverejnil článok portál Library of Economics and liberty.
Autor: Alberto Mingardi je generálnym riaditeľom Instituto Bruno Leoni - talianskeho protrhového think tanku. Pre INESS preložil Marek Breza.